
1981-1988: Memphisgruppen
Om 1970-talet var plast, plysch och färger så var 1980-talet stålrör, läder och neon. Det maskulina och kalla behövde en motsats. Det bevingade uttrycket form follow function behövde en motpol. Det tyckte i allafall den italienske formgivaren Ettore Sottass som grundade den galna och lekfulla Memphis Group.
”Stuck Inside of Mobile With the Memphis Blues Again” Bob Dylan
Formgivaren Ettore Sottass (1917-2007) ordnade en fest i Milano 1981, där flera internationellt erkända arkitekter och formgivare var inbjudna. Han själv var dittills mest känd för den röda skrivmaskinen Valentine som han formgivit för Olivetti. Under kvällen spelades Bob Dylans låt ”Stuck Inside of Mobile With the Memphis Blues Again” tydligen så flitigt att den inspirerade till designgruppens namn och startskottet för verksamheten. De enskilda medlemmarna skapade fritt ur eget huvud och förnyade sig ständigt. Inga av produkterna massproducerades.
Smakfullhet och tidlöshet var heller ingen drivkraft. I katalogen från debututställningen 1981 skrev medlemmarna: Vi är alla säkra på att Memphis snart blir omodernt.
När Memphis kollektivet upplöstes år 1988 hade över 60 formgivare från en rad länder hunnit skapa drygt 300 objekt: möbler, armaturer, klockor, textilier, porslin, silver, keramik och glas. De flesta vare sig användbara eller funktionella.
”A shotgun wedding between Bauhaus and Fisher-Price”
Smaklöst, bisarrt, missförstått, lekfullt, färgstarkt och avskytt. Memphis-gruppens föremål har kallats många saker. Och det råder inget tvivel om att skapelserna både är excentriska och märkliga, men samtidigt också fantastiska och fullständigt galna. Gruppen ville bryta med dåtidens smak och skapa debatt kring formgivning. Och de lyckades. Inspirationen hämtade de från såväl ArtDeco och Pop-konsten som 1950-talets kitsch och futuristiska teman.
Oavsett vad man tycker om estetiken så bröt Memphis ny mark och tänjde gränserna mellan bruks- och konstföremål.
Fortfarande inspirerar de formgivare inom både mode och inredning. Modehuset Christian Dior tillägnade en hel Haute couture-visning åt Memphis. Och visst kan man se färginspirationen hos svenska företag som Happy Socks och Urban Ears och formföretag som Alessi och Kartell. Vilka företag tänker du på?
Gruppens arbete är närmast att betrakta som konstverk snarare än produkter. De är motsatsen till funktionalism, ja närmast oanvändbara. De flesta produkterna hamnade direkt på museer och hos samlare. En av de mest kända samlarna är modeskaparen Karl Lagerfeld.
Vill du veta mer? Läs boken Memphis av Barbara Radice, journalist och medlem i The Memphis Group från första början.



Linje