
1930-1950: Funktionalism
Uttrycket Form follows function myntades visserligen redan i början av 1900-talet av den amerikanske arkitekten Louis Sullivan, men summerar så bra det som funktionalismen står för. Sullivan var också en betydande person för funkisens genombrott. Utgångspunkten handlade om att hitta den bakomliggande funktionen och låta den sedan styra formen.
Kollage: Stiligahem
”Une maison est une machine-à-habiter”
”ett hem är en maskin man bor i”, Le Corbusier.
Maskiner och båtar var lyckade exempel på när funktion styr form, menade Le Corbusier. Och så skulle man också tänka kring bostadsbyggande. Det var också ett blink till att maskiner också skulle överta byggandet - från individuellt till prefabricering.
Att smycka byggnader ansågs både falskt och onödigt. Därför lade man istället kraften på att utforma de enskilda föremålen. En viktig del av ideologin var trohet mot materialet att föremålets utseende skulle bestämmas av dess konstruktion och funktion.
Funktionalismen i Sverige
Några av förespråkarna för den nya modernismen, funktionalismen var Uno Åhrén, Gunnar Asplund, Eskil Sundahl och Sven Markelius. Tillsammans med Svenska slöjdföreningens direktör Gregor Paulsson skrev de boken Acceptera (1931) som kom att stå för de mest radikala idéerna.
Med nya möjligheter som prefabricerade delar och nya idéer tog funktionalismen fart. Stommen i det svenska bostadsbyggandet under 1930-40-talet bestod av såkallade smalhus. De skulle vara funktionella minimibostäder som var billiga att bygga och att bo i. Smalhus kallas de för att de bara är åtta till tio meter djupa.
Kännetecken
Det som kännetecknar ett funkishus är byggnaden är lådaktig utformad med grundläggande geometriska former som kub och cylinderformen. Fasaderna är släta, ofta putsade och ljusa. Fönstrena är ospröjsade och taken helst platta. Man kan säga att det var en utveckling från 20-tals klassicismen men raka motsatsen till Nationalromantiken som var mode knappt tjugo år tidigare.
Mer funkis i Stockholm
- Smalhusen: Bara i Stockholm byggdes det 25 000 lägenheter i såkallde smalhus (barnrikehus) mellan 1935-1945. Bland annat i Abrahamsberg, Traneberg och Dianavägen i Hjorthagen.
- Gärdet - Ladugårdsgärde: Ett av de bästa exemplena på tidig funkis. Området byggdes efter en stadsplanetävling 1931 och ansågs nyskapande med sina grönområden och sina fristående huskroppar med öppna istället för slutna kvarter.
- Södra Ängby: Sedan 1987 är området klassat som riksintresse med kulturhistoriskt värde som ett gott exempel på funktionalism när det är som bäst.
- Världsarvet Skogskyrkogården: Området ritades av Gunnar Asplund och Sigurd Lewerens mellan 1917 och 1940. Här kan man följa Gunnar Asplunds utveckling som formgivare både med drag från Swedish Grace till sen funkis.

Nybyggd funkisvilla på Börjessonsvägen i Södra Ängby 1938. Foto: Stockholmskällan


Interiör från arkitekten Sven Markelius hem i Nockeby. Och detaljbild på skrivbordet formgivet 1930 för hemmet i Nockeby. Foto: Stockholms auktionsverk

Smalhusen
I Sverige pågick en diskussion om trångboddhet och ohygieniska bostäder sedan mitten av 20-talet. Ja egentigen redan betydligt tidigare, i samband med att ”egnahems”rörelsen startade i slutet av 1800-talet. Men i mitten av 20-talet tog debatten fart. Man måste komma ihåg att moderniteter som centralvärme, elektricitet, eget badrum, WC, kylskåp, sopnedkast och balkonger hörde till ovanligheterna hos vanligt folk. Foto: Smalhusen i Gubbängen. Foto: Ingrid Johansson, Stockholmskällan

Kapellkrematoriet på världsarvet Skogskyrkogården av Gunnar Asplund. Foto: erikgunnarasplund.com
Föremålet
Gunnar Asplund stol i stål och skinn. Formgiven cirka 1930. Foto: Bukowskis.


Stilikon: Ingrid Bergman
Odödliggjord som Ilse Lund mot Humphrey Bogart i Casablanca (1942) och prisad för rollprestationen i Alfred Hitchcocks Spellbound. Ingrid Bergman, som i år uppmärksammas som affischnamn på Filmfestivalen i Cannes skulle ha fyllt 100 år i år. I höst kommer filmen om hennes liv, en dokumentär med namnet Jag är Ingrid Bergman, där rösten görs av stjärnskottet Alicia Vikander. För regi står Stig Björkman.
"She had an extraordinary quality of purity and nobility and a definite star personality that is very rare." skriver producenten David O. Selznick och det tycker jag representerar funkis på så bra sätt.
Linje