Mamma, og Skolen for boligindretning
I serien om dansk design utforskar jag min estetiska ryggrad. Jag har då och då nämnt mina diskussioner i sidolinjen med mamma. Min mamma som ju är född och uppvuxen utanför Köpenhamn, var avgångsklass 1965 på ”Finn Juhls skola”. Här visar jag fina akvareller från hennes examensarbete som inredningsarkitekt.
Mamma har i allra högsta grad varit en viktig del av min serie om danska klassiker. Hon är anledningen till att jag började skriva på temat och det har i allra högsta grad varit vårt gemensamma kärleksprojekt. Vi har pratat inför varje inlägg och ibland har våra diskussioner lett till nya uppslag. Det har fördjupat min förståelse och kunskap och återupptäckt saker jag tyckt om hela mitt liv. Det har också adderat en dimension till vår relation.
Vi har båda konstaterat att man präglas väldigt tidigt i livet av det man upplever. Och min Mamma är min ivrigaste påhejare och supporter. På många sätt kan man också säga att serien är en kärleksförklaring till henne och till allt det jag har fått med mig hemifrån.
Det känns därför extra roligt att få visa min mammas vackra akvareller från hennes examensarbete. Det finns mycket i det hon gestaltade som skulle kunna funka lika bra idag. Mamma flyttade till Sverige när hon träffade min pappa. Hon byggde bland annat upp Svenskt Tenns inredningsavdelning på 1980-talet och gjorde därigenom många inredningsuppdrag för privatpersoner, men det är kanske en annan story.
Skolen for Boligindretning bildades 1942. 1945 blev en av huvudlärarna, Finn Juhl, skolans rektor. Under de kommande tio år ledde han skolan och präglade en hel generation formgivare. Skolan motsvaras idag av Det Kongelige Akademi – Arkitektur, Design, Konservering.
Skolan hade startat som en privat initiativ redan 1934 av Harald Willerup under namnet Skolen for Indendørsarkitektur. Willerup inspirerades av de modernistiska och funktionalistiska skolorna som fanns i Tyskland, Italien, Storbritannien och USA. Det blev startskottet. 1942 blev skolan en del av Frederiksberg Tekniske Selskabs Skoler och fick alltså namnet Skolen for Boligindretning.
Om Willerup prioriterade den sociala dimensionen av funktionalismen, så var Juhl mer intresserad av den estetiska vardagsmiljön. Han breddade perspektivet till att också inkludera kontor-, butik-, restaurang- och hotelinredning, även om tyngdpunkten var på att inreda privata enfamiljshus. Genom Juhls internationella genombrott som formgivare, blev också skolan känd internationellt som Juhls skola. När min mamma tjugo år senare gick på skolan var den fortfarande präglad av Juhl. Hon var en av de sista årskullarna på Skolen for Boligindretning. Sedan skedde åter ett namnbyte.
Skolan tog utgångspunkt i begreppen Form följer funktion och Människan är alltings mått. Min mamma har berättat att de ägnade många timmar till olika typer av uträkningar och formgav utifrån det. Hur många kaffekoppar, tallrikar och bestick behövde en familj på fyra. Hur skulle lådor och skåp utformas för att rymma allt? De gjorde noggranna uträkningar av hur många lådor och skåp som behövdes och hur varje låda skulle utformas för att fungera optimalt.
De satt på museerna och ritade av klassiska möbler för att få en känsla för proportioner och människokroppen. De besökte små trångbodda arbetarbostäder och ritade av allt. Det fanns en stark tro på att lärande och förståelsen för form kom genom att koppla hjärnans registreringar till handens rörelse. Att lära genom att se och teckna. Och skala av, skala av och skala av.
I denna vår högteknologiska tid där allt sker via digitala prylar tappar vi känslan för proportioner. Jag är verkligen ingen motståndare till vare sig AI eller till CAD-ritningar. Det bidrar till så mycket effektivitet och bra saker, men jag tror också att vi behöver värna om handgripligheten i ”öga-hand-koordination”. Mycket forskning visar att en sund kroppsuppfattningen är kopplad till erfarenhet av det konkreta. Funktionalismen har något att säga oss än i dag.
Designskolan i Köpenhamns historia
- 1875 såg Köpenhamns första designskola dagens ljus. Tegne- og Kunstindustriskolen och bildades av det danska kvinnoförbundet och vände sig bara till kvinnor.
- 1930 bildades Kunsthåndværkerskolen genom att Kunstindustrimuseets Håndværkerskole og Det tekniske selskabs skolers avdelning för konstindustriella ämnen slogs samman.
- 1934 initierade arkitekten H Willerup en privatskola, Skolen for Boligindretning. 1949 blev det en avdelning under Frederiksbergs tekniske skole.
- 1967 bildades Kunsthåndværker og Kunstindustriskolen efter en sammanslagning av Tegne- og Kunstindustriskolen og Kunsthåndværkerskolen och blev också en del av Köpenhamns tekniska högskola; Det Tekniske Selskabs skoler.
- 1973 blev det en organisationsförändring och namnbyte till Skolen for Brugskunst
- 1989 fick man en ny skolform och Skolen for Brugskunst och Skolen for boligindretning blev till Danmarks Designskole. Efterföljande blev Danmarks Designskole en statlig institution och på tidigt 2000-tal satsade man på forskning för att få akademisk status. Det fick man 2010.
- 2010 gick Danmarks Designskole ihop med Glas- og Keramikskolen på Bornholm till en institution och året därpå blir det en del av Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering
- Så sent som 2020 får institutionen namnet ’Det Kongelige Akademi – Arkitektur, Design, Konservering’.
Varje bild i bildspelet ovan är en liten sekvens av ett större A1-ark.
Examensprojektet var att göra inredningen till Den Permanente i Köpenhamn. Alla som har varit där, minns den vackra trappan.
Linje