Gunnebo slott
Något jag sett fram emot under många år är att besöka Gunnebo slott utanför Göteborg. Det blev äntligen av i somras när vi gjorde vår västkusttur. Men bilderna blev inte så bra som jag hoppats, så jag tänkte först att de skulle förbli i mitt privata bibliotek. Men nu efter några månader när jag tittar på dem igen och redigerar, så hittar jag åtminstone 30 bilder som funkar okej.
Kort om Gunnebo
Gunnebo slott uppfördes som sommarnöje åt John Hall d.ä (1735-1802). Han var en rik köpman, faktiskt den förmögnaste mannen, i Göteborg på slutet av 1700-talet, delvis genom egen förtjänst och delvis genom att han gifte sig med Christina Gothén, dotter till en superkargör vid Ostindiska kompaniet. En superkargör var en person som följde med skeppen och bevakade lasten. Bara några decennier senare, år 1807, gick familjen Halls handelshus i konkurs, under sonens styre.
Historien om familjen Halls uppgång och fall är spännande och vi kunde inte låta bli att köpa några böcker till vårt bibliotek hemma i stan. Det man inte kan ta till sig av besöket får man lära sig i efterhand. Så jag kanske återkommer till detta.
Egentligen är det fel att kalla denna sommarvilla för ett slott, då det inte är ett slott i den rätta bemärkelsen. Men eftersom byggnaden benämndes så redan tidigt och har ordet fått hänga kvar. Namnet slott speglar dock den höga ambitionsnivån som fanns hos herr Hall den äldre och kanske synen på sig själv.
Byggandet av Gunnebo inleddes 1778 efter ritningar av arkitekten Carl Wilhelm Carlberg. Det stod klar år 1796. Huset är uppfört i nyantik palladiansk stil med inspiration från Andrea Palladios renässansvillor i Italien. I Europa var liknande byggnader ofta byggda i sandsten, varför trävillan målades gul.
Alla stolarna på Gunnebo är charmiga i sitt utförande och visar det bästa från provinsens snickare från Lindome bland annat. Några av dem dokumenterade jag.
Stiligahems stolhistoria om Lindome
Det som gör slottet unikt är att alla inventarierna formgavs av Carlberg.
Vid den restaureringen som nyligen gjorts i dessa rum har man vinnlagt sig om att återställa den ursprungliga färgsättningen. Det känns modernt att måla in allt i samma kulör och de softa rosa och beigefärgade väggarna känns passande för vår tid, än slutet av 1700-talet för mig. Det är fint och passande för en sommarvilla tycker jag.
Den gröna salongen
Den gröna salongen tyckte jag också mycket om. Det finns många detaljer och idéer som jag skulle kunna applicera om jag en dag skulle göra ett 1700-talsrum. Jag drömmer ju om ett rum med inspiration från kinesiskt 1700-tal.
Den blå salongen.
Sovrummet
Den vackra tapeten i ett av sovrummen kunde jag inte se mig mätt på. Så vackert med de bläckblå och de blekt rosa nyanserna tillsammans. Jag är medveten om att kulörerna säkert uppfattades på ett annat sätt när tapeten var ny, men motivet och färgsättningen som den är nu är så vacker.
Detaljerna
Bilderna ovan visar snickeridetaljer från alla de olika stolar som formgavs för huset.
Orangeriet
Det som imponerade mest på mig var området runt orangeriet. År 2013 inleddes ett projekt att rekonstruera det orangeri som aldrig blev till. Och nu står det här så pampigt och vackert. I grönsakslanden såg jag ett tiotal personer som arbetade med att odla fram grödor och hålla i ordning. Imponerande. Vi åt också en fantastiskt god lunch här.
Linje