Maxjenny på Drottningholms slottsteater
Jag blev förtjust redan vid den första kollektionen som Maxjenny gjorde 2017. Det tog mig några år att bestämma vilken såkallad Occationcoat jag skulle köpa. I höstas köpte jag min första. I fredags besökte jag utställningen "Maxjenny! The Queen of prints" som skapats på initiativ av Drottningholms slottsteater.
Jag tror att den gustavianska eran är den absolut vackraste. De svaga pastellerna och de svenska årstiderna gifter sig helt perfekt. Och Drottningholms slott med park hör till ett av mina favoriter, kanske särskilt under hösten. När man, som jag, har jobbat hårt och intensivt under några veckor, är det viktigt med återhämtning. Kombinationen Drottningholms slottsteater och den fantastiska mönsterskaparen Maxjenny blev det perfekta utflyktsmålet. Och jag blev inte besviken.
Man måste vara kunnig och bevandrad i konsthistoria för att kunna förhålla sig lekfullt och ändå på rätt sida om det smakfulla. Den konsten kunde Piero Fornasetti. Och det kan Maxjenny Forslund. Min mamma beskrev utställning som en modets poppigare Fornasetti. Och det håller jag med. Av utställningens 15-20 verk har jag svårt att välja en favorit. Den är färgstark och spännande och balanserar mellan nutid och historia. Utställningen pågår till den 11 oktober 2020. Se den!
Maxjenny! The Queen of prints på Drottningholms slottsteater
Foto: Stiligahem
Om mönstret i blått på blått kommer i produktion, så blir det en sådan jacka.
Det ser ut som siden, men är viscose. Vackert med cirklarna på svart botten.
Jacques-Marie Boutet de Monvel var den bästa manliga skådespelaren på Drottningholmsteatern, importerad från Frankrike. Han vantrivdes i Sverige och längtade tillbaka. Jag tycker mycket om Maxjennys tolkning av situationen som ett fängelse.
Jag tycker att den här klänningen med ridån och de puffiga ärmarna är så fin.
Linje