Designikon: Axel Einar Hjorth
En av de mest spännande historiska tidsperioderna i svensk formgivning är under tjugo och trettiotalet, från Art Deco och Swedish Grace till stram funktionalism. En ganska kort period egentligen.
Axel Einar Hjorth: 1888-1959
Var en av huvudpersonerna i det internationella genombrottet för svensk form. Hjorth var chefsarkitekt på NK inredningar mellan åren 1927-38 då han gjorde sig känd för sin exklusiva och egna stil inspirerad av fransk Art deco. På NK:s monter vid Världsutställningen i Barcelona (1929) visade han upp praktskåpet Louis som nu senast (2002) klubbades för över 1,5 miljoner kronor.
Samtiden och jante var inte nådig mot Hjorth och han fick utstå mycket kritik för sina lyxmöbler. Under 30-talet ritade han enklare och rustikare möbler, sportstugemöbler, i furu med namn som Lovö och Utöför NK. De går idag för skyhöga belopp även på en internationell marknad. Efter sina år på NK inredning verkade han nästan i det tysta.
100 nya klassiker
@Stockholmmodern har valt ut 100 svenska formgivare som aldrig kom med på den etablerade listan över Sveriges 100 viktigaste formgivare och skriver om dem på Instagram. Axel Einar Hjorth är en av dem. Du kan läsa Stockholmmoderns inlägg via hashtaggen #100newclassics på instagram. Bakom idén och inläggen står handlaren Thomas Ekström som är specialiserad på formgivning från 1900-talet och ända fram till vår tid. Thomas vill uppmärksamma de svenska formgivare som aldrig passade in i mallen och exkluderades från den officiella bilden förmedlad via Svensk form med flera. Bland rebellerna syns Otto Schulz, GA Berg och Axel Einar Hjorth.
Inspirationsbilden föreställer Praktskåpet Louis av Axel Einar Hjorth. Skåpet ställdes ut på världsutställningen i Barcelona 1929 och var beställt av Ivar Kruger. Foto: Bukowskis
Collage med ett urval av Axel Einar Hjorths formgivning. Allt från praktskåpet Louis till sportstugemöblerna Utö och Lovö. Collage: Stiligahem
Linje