
Mogens Koch
Säljer man världens bästa, så finns det ingen anledning att saluföra något ringare*". Orden är Mogens Kochs. Om han syftar till den egna modulbokhyllan ska jag låta vara osagt, men det skulle det kunna vara. Hans bokhyllesystem sägs vara världens mest efterapade. Dessutom summerar citatet hans designfilosofi som gick ut på att fullända form och estetik.
Om Kaare Klint är den danska modernismens fader, så är Mogens Koch adepten. Här fortsätter designskolan om danska klassiker. Läs och njut!
”Der var en butik i London, hvor der i vinduet (fönstret) var udstillet en shagpibe, "The World's best Pipe" nemlig, og så kommer der et skvadderhoved (idiot) ind og beder om at se deres kollektion. Nej, de havde "the Worlds best", og så var der ingen grund (anledning) til at tilbyde (erbjuda) noget, der var ringere." Mogens Koch
Kort om Mogens Koch (1898-1992)
Mogens Koch är en dansk arkitekt och möbelformgivare. Efter avslutade studier på Konstakademiet började han år 1925 och de nästkommande åtta åren att arbeta för sin mentor Kaare Klint samt för Carl Petersens och Ivar Bentsen. Mellan åren 1950-1968, var han professor vid Kunstakademiets Arkitektskole och efterträdde alltså sin mentor.
Han arbetade inom alla arkitekturens områden under sin karriär. Planplanering, hus, monument, möbler, textilier, silver och typografi. Mogens Koch var mycket influerad av Kaare Klint's idé om design som en evolutionär utveckling och hans verk kan se som moderna omarbetningar av traditionella möbeltyper, exempelvis hans variant av regissörs/safaristol.
Mogens Kochs mest kända produkt är hyllsystemet, "Byggreolen". Den första skissen ritade han redan 1928 för sitt eget hem där små rum krävde en flexibel förvaringsmöbel. Prototypen utvecklades av snickeriproducenten Rud. Rasmussen och 1932 togs den i produktion. Numera ägs Rud. Rasmussen av Carl Hansen & Son.
Kochs produktion är annars inte så stor, men har man ritat världens bästa bokhylla så kanske man inte behöver göra så mycket mer. Bland produkterna syns lampan för mentorn Klints familjeföretag och mattor han ritat tillsammans med sin fru, textilkonstnärinnan Ea Koch.
Inspirationsbilden föreställer Byggereolen. Foto: (överst) Byggereolen fotograferad av Mikkel Adsbøl, styling: Katrine Martensen-Larsen för Rud. Rasmussens Snedkerier.

1. Foldestol (folding chair) MK99220 för Rud. Rasmussens snedkerier
Fällstolen ritades 1932 till en tänkt kyrkinredning, men ansågs för radikal och kom först i produktion 1960. Då som en del av en liten serie, Foldemøblerne som består av bland annat en barnstol, en fotpall (skammel) och ett litet sidobord. Med inspiration från den klassiska regissörsstolen har han ritat den här självstabiliserande stolen. Mest gillar jag ställningen som också säljs och är anpassat efter sex stolar. Foto: Bukowskis
2. Mogens Koch Byggereolen MK40880 och MK 88360 för Rud Rasmusen
Hyllan, reol på danska, formgavs 1928. Grundsystemet med sex fack, vändbara för att anpassas efter böckernas storlek är genial. Dessutom gör de tunna hyllplanen i kombination med de vackra "laxstjärtsfogarna" hyllan till en av de mest eleganta hyllsystemen som finns. Foto: Carl Hansen & Son

3. Mogens Kochs Kaminsofa MK52 för Ivan Schlechter
Kaminstue-möblerna formgavs 1936 och består av den här fina två personers soffan, en karmstol, öronlappsfåtölj och en fotpall. Foto: Jacksons

Hemma i mitt föräldrahem kantas rummet på båda sidor med Mogens Kochs byggesystem. Jag tänkte inte så mycket på dem som barn, utan det var först när jag själv skulle leta hylla som jag insåg hur genial den är, med både öppna och slutna delar och flexibiliteten i de vändbara hyllmodulerna och de smäckra hyllplanen.
Foto: Stiligahem
Linje