Gertrud Vasegaard

Gertrud Vasegaard

 

I min serie om danska guldålderns formgivare har turen kommit till keramikern och stilbildaren Gertrud Vasegaard. Hon hade onekligen ett eget uttryck, präglat av både Kaare Klints skola, den modernistiska konströrelsens influenser och från utomeuropeisk konst. Än i dag inspirerar hon unga danska keramiker med sina former och dekorelement.

En av dem som inspirerades av Vasegaard var min morbror Peter Duzaine-Hansen som var keramiker på Bornholm. Även hemma hos min mamma är Gertrud Vasegaard ständigt närvarande, genom de vackra tallrikarna Gemina för Royal Copenhagen.

"Hon skapade ett mycket unikt och självständigt keramiskt uttryck och hon hade modet och styrkan att förflytta sitt element i en ny riktning. Hon var pionjär och banade väg för en ny era inom keramiken", skriver Dansk design kanon om Gertrud Vasegaard

Kort om Gertrud Vasegaard Rode, född Hjorth (1913-2007)

Lera var något naturligt för Gertrud. Hon var tredje generationen i den kända bornholmske krukmakarsläkten Hjorth. Hennes farfar var den legendariske Lauritz Hjorth som 1859 öppnade Hjorths terracottafabrik i Rønne på Bornholm. Den drevs sedan vidare av hennes pappa och farbror.  

Hjorths Terracottafabrik 

Efter studier på Kunsthåndværkerskolen (1930-32) arbetade hon först hos keramikerna Christian Poulsen och Arne Bang på Holmegaard Glas samt i Axel Salto och Bode Willumsens studio. År 1933 öppnade hon verkstad i Gudhjem på Bornholm tillsammans med storasystern Lisbeth Munch-Petersen. Mellan 1936-48 drev hon egen studio.

1945 inleder hon ett samarbete med Bing & Grøndahl, där hon träffar den konstnärlige ledaren Aksel Rode. Tillsammans bidrar de till ett stilskifte i dansk keramik. Tiden var mogen för att förnya stengodset, som på den här tiden dominerades av matta och tunga glasyrer. De nya glasyrerna var blankare och mindre täckande så att både materialet och färgerna lyftes fram.

Tillsammans med Aksel Rode och dottern Myre Vasegaard öppnar hon år 1958 studio på Frederiksberg i Köpenhamn. Myre var inte dotter till Rode utan föddes i ett tidigare äktenskap med konstnären Sigurd Vasegaard. Rode lämnar studion efter ett år.

Samarbetet med dottern blir mycket framgångsrikt och hon rönte också stor uppmärksamhet internationellt. Hennes verk finns representerade i betydande samlingar över hela Europa och USA.

I gränslandet mellan arkitektur och konsthantverk

Vasegaard var en del av den funktionalistiska och hantverksintresserade generation som gick i skola hos Kaare Klint. Hon umgicks däremot i konstnärskretsarna och följde utvecklingen av den abstrakta konsten som växte fram.

Precis som många andra modernistiska konstnärer; Axel Salto, COBRA-konstnärerna och systern Lisbeth i Danmark samt Alberto Giacometti, Paul Klee och Picasso internationellt intresserade hon sig också för utom europeisk konst. Inspirationen kom från Afrika, Orienten och Oceanien.

Vasegaard införlivar allt detta till sitt helt unika uttryck. Exempelvis är hennes enkla zigzagmönster, inristningar eller flätdekor inspirerade av peruanskt konsthantverk. 

Översta fotot: via Blueberrymodern

Gertrud Vasegaard

Ser du den lilla mörka fläcken på glasyren? Den kommer från järnpartiklar i leran. Porslinsfabrikerna brukade dra ut dessa med en magnet eftersom en järnfläck innebar att godset degraderades till andra sortering. Vasegaard tyckte att de naturliga järnfläckarna gav liv i tingen, och visst gör det det. Det här är också ett exempel på den tunna glasyren som blev banbrytande.

Foto via Kunstindustrimuseet, Holstebro

Gertrud Vasegaard

Enkla upprepande mönster är gertrud vasegaards signum. Det skapar en slags rytm som ibland nästan lurar ögat att tro att det har en annan form. Foto: Invaluable

Testel, Gertrud Vasegaard

Teservis (testel på danska) i porslin, åtta delar av Gertrud Vasegaard för Bing & Gröndahl 1956 | Den här teservisen är en av hennes mest kända och starkt inspirerad av kinesiskt porslin., vilket inte minst syns i kopparna utan hank och att setet innehåller en teburk. Kannorna är däremot influerade av europeisk formgivning. Fastän delarna är olika hänger de ihop. Den här servisen är en av de 108 danska mästerverk inom alla kulturområden som valts ut till Dansk Kulturkanon som mästerverk. Foto: Lauritz.com 

Gemina, Gertrud Vasegaard

För Royal Copenhagen gör hon tre framgångsrika porslinsserviser mellan 1961-1975. Den underdekorerade "Capella", den stämpeldekorerade "Gemma" samt den blådekorerade "Gemina" som syns på bilden. Foto: Jammerantik

 

Läs mer om Gertrud Vasegaard

Finn Juhls hus

Serien dansk design

Läs fler inlägg i serien Dansk design

Linje

Relaterade nyheter

Stora Nyckelviken, 1700-tal
1500-1799
Stiligahem besöker
27 januari, 2023

Stora Nyckelviken

Stiliga Hem
Stora Nyckelviken Jag är uppvuxen i norrort så det blir sällan utflykter på andra sidan stan. Nyckelv...
PK80 dagbädd i canvas, poul kjaerholm
Danska klassiker
21 januari, 2023

Poul Kjaerholm

Stiliga Hem
Poul Kjærholm Poul Kjærholm gick sin egen väg och skapade exklusiv form, utan att bli folklig. Han in...