Rudolf Rasmussen snedker logotyp

Fem arkitekt- och snickeripar att lägga på minnet

I historien om den danska designframgången under 1900-talet har jag främst lyft fram formgivarna. Jag har berört en av de viktigaste arenorna, Den Permanente. I mitt förra inlägg skrev jag om Københavns snedkerlaugs møbeludstilling och samarbetet med de unga arkitekterna. 

Stiligahem om Københavns snedkerlaugs møbeludstilling

När den första möbelutställningen ägde rum år 1927, var det bara två utställare av 23 som visade upp resultat av samarbeten med arkitekter. En av dem var A.J Iversen. Vid den sista utställningen år 1966 var förhållandet det omvända. Då var det endast ett snickeri av 29, som inte visade upp möbler som kommit till genom ett arkitektsamarbete. 

Det var sammanlagt närmare 80 finsnickare som ställde ut på Köpenhamns snickargilles utställning under 40 år. Bland dem finns ändå några snickeri-och-arkitektpar som sticker ut lite extra. Genom samarbetet tänjdes gränserna kring vad som är möjligt att göra med trä.  Några av de mest uppmärksammade var följande snickar-arkitektpar:

Matstol i mahogny formgiven av Ole Wanscher i samarbete med A. J. Iversen, Köpenhamn 1965.

A. J. Iversen och Ole Wanscher

Andreas Jeppe Iversen (1888-1979), A.J. Iversen och Ole Wanscher (1903-1985) samarbetade mellan 1933-1966. 

Andreas Jeppe Iversen var den som banade väg för det som kom att bli danish modern bland finsnickarna. Han var själv både formgivare och hantverkare men valde ändå tidigt att samarbeta med andra. Vid världsutställningen i Paris 1925 fick hans och arkitekten Kaj Gottlob samarbete en hedersutmärkelse. Samarbetet med Gottlob fortsatte sedan vid första utställningen 1927. 

A.J arbetade med sammanlagt  28 olika formgivarkombinationer under möbelutställningen, från starten 1927 ända fram till 1961. Bland dem Flemming Lassen, Acton Bjørn, Mogens Lassen och Erik Møller. Det var dock samarbetet med Ole Wanscher som blev mest fruktbart. Bland objekten syns skrivbord, matsalsstolar och den egyptiska pallen. 

Foto: Matstol i mahogny formgiven av Ole Wanscher i samarbete med A. J. Iversen, Köpenhamn 1965.  

 

Biblioteksbord av Børge Mogensen och Erhard Rasmussen, Danmark 1954

Erhard Rasmussen och Børge Mogensen

Erhard Rasmussen och Børge Mogensen samarbetade mellan 1941-1963. 

Biblioteksbord av Børge Mogensen och Erhard Rasmussen, Danmark 1954. Mogensen är förövrigt den arkitekt som samarbetade med flest möbelsnickare.

albuestolen, formgavs av Hans J Wegner 1949 och tillverkades under många år av Johannes Hansen Möbelsnedker A/S. Dessa tillverkades under 1950-1960-talet.

Johannes Hansen och Hans J Wegner

Johannes Hansen (1886–1961) och Hans J  Wegner (1914-2007) samarbetade mellan 1941-1966. 

Deras 30-åriga samarbete resulterade bland annat i den albuestolen, The Chair. När Johannes dog 1961 fortsatte sonen Poul Hansen med samarbetet. Johannes Jensen var en av initiativtagarna till Snedkerlaugets møbeludstilling och under en period ordförande.          

Foto: The Chair, ursprungligen kallad armbågsstolen,  albuestolen, formgavs av Hans J Wegner 1949 och tillverkades under många år av Johannes Hansen Möbelsnedker A/S. Dessa tillverkades under 1950-1960-talet. 

 

Chair model 4488 designed by Kaare Klint for Rud. Rasmussen,  Denmark. 1931.

Rudolph Rasmussen och Kaare Klint

Rudolph Rasmussen och Kaare Klint samarbetade mellan åren 1930-1961.  

Rudolph Rasmussens Fabrik for Egetræsmøbler startade 1869 i Gothersgade och blev snabbt känt. Fabriken flyttade sedan till Nørrebrogade 45. Rud. Rasmussen anlitades av såväl hotel d’Angleterre som av förmögna familjer. De tidigaste möblerna kan man se i Nationalmuseets Klunkehjem, en dansk motsvarighet till Stockholms Hallwylska palats.

Rud. Rasmussen samarbetade redan tidigt med arkitekter,  bland annat med Thorvald Bindesbøll. 1903 tog sönerna Victor och Rudolph över firman. Förutom Kaare Klint samarbetade de med nio andra arkitekter. Bland dem Børge Mogensen och Mogens Koch. 

Enligt Berlinske tidende kom Rud. Rasmussen i kontakt med Klint i samband med att Kunstindustrimuseet skulle flytta in i dåvarande Frederiks Hospital i Bredgade. Kaare Klint formgav utställningsmontrarna som sedan tillverkades av verkstaden. Efter det kom firman att tillverka alla Klints möbler.  

Foto: Stolsmodellen 4488 formgiven av Kaare Klint för Rud. Rasmussen 1931. Just denna är tillverkad på 1960-talet. Modernity.

Visste du att det är Kaare Klint som formgivit Rud. Rasmussens logotyp? Du ser den överst i inlägget.

En av de ikoniska möblerna är Nanna Ditzels korgstol som ställdes ut första gången på snedkerlaugets møbeludstilling år 1950 där tidningen Nationaltiderne beskrev den som en av de vackraste stolarna på utställningen

Ludvig Pontoppidan och Nanna Ditzel

Ludvig Pontoppidan (1899-1966) samarbetade med inte mindre än 25 arkitekter mellan åren 1939-1966. Bland dem Nanna Ditzel, Børge Mogensen, Ib Kofoed-Larsen och Finn Juhl.

Ludvig Pontoppidan var själv en duktig formgivare och formgav själv stolar och olika småbord i favoritmaterialet teak och palisander. Under 1950- och 1960-talet hörde han till en av de mest kända. 1960 var han en av de utvalda danskar som medverkade i utställningen The Arts of Denmark på Metropolitan museum of art där han beskrivs som den främsta av hantverkarna i Danmark. 

Foto: En av de ikoniska möblerna är Nanna Ditzels korgstol som ställdes ut första gången på snedkerlaugets møbeludstilling år 1950 där tidningen Nationaltiderne beskrev den som en av de vackraste stolarna på utställningen.

 
Finn Juhls hus

Serien dansk design

Läs fler inlägg i serien Dansk design

Linje

Relaterade nyheter

Stora Nyckelviken, 1700-tal
1500-1799
Stiligahem besöker
27 januari, 2023

Stora Nyckelviken

Stiliga Hem
Stora Nyckelviken Jag är uppvuxen i norrort så det blir sällan utflykter på andra sidan stan. Nyckelv...
PK80 dagbädd i canvas, poul kjaerholm
Danska klassiker
21 januari, 2023

Poul Kjaerholm

Stiliga Hem
Poul Kjærholm Poul Kjærholm gick sin egen väg och skapade exklusiv form, utan att bli folklig. Han in...