
Moderna auktionsfavoriter hösten 2018
De må vara hänt att alla de moderna auktionerna redan har varit. Tiden räckte inte till när det begav sig. Samtidigt är det är en typ av inlägg jag själv gärna återkommer till, så det blir ett inlägg, med facit för den som klickar vidare på länkarna. Här är mina tolv favoriter.

1. Tavla i gouache och tusch av Alexander Calder 1969
Jag kan verkligen inte konst, utan faller för sånt som är lätt att ta till sig. Den här skulle gärna få hänga på våra väggar hemma i stan. Foto: Bukowskis

2. Ett par ljusstakar i tenn med motiv sittande lejon av Anna Petrus
Herman Bergmans konstgjuteri. Anna Petrus karaktäristiska lejon känner man lätt igen. De här är bland det läckraste jag sett. De var jag inte ensam om att tycka. De klubbades för 520 000 kronor! Och det var långt över utropet på 250 000-300 000. Foto: Uppsala auktionskammare

3. Ett bord med reliefer av Anna Petrus
Näveqvarns bruk, 1927. Allt av Anna Petrus sticker dock inte iväg över utrop. Här är det förstås relieferna som är läckra. Det är något med bordet i övrigt som känns nästan brutalistiskt ut och relieferna kommer inte helt till sin rätt. Foto: via Bukowskis
Tre bord tillverkades för den svenska konsthantverksutställningen på The Metropolitan Museum i New York 1927. Efter framgångarna i Paris 1925 blev Sverige som ensam nation för första gången inbjuden att delta i en konstindustriutställning på Metropolitan Museum of Arts i New York. Utställningen öppnade 17 januari i närvaro av H.K.H. Prins Wilhelm och Sveriges sändebud i Washington, envoyén Wolman Boström.
Utställningen blev en succé och i SSF:s Tidskrift (Form) 1927 skriver Gregor Paulsson att "Enligt uppgift har icke någon utställning haft en sådan publicitet i de dagliga New York-tidningarna. Besökarantalet var mycket stort. Högsta antalet besökare på en dag var före min hemresa 6000 personer, vilket är ett rekord hos Metropolitan Museum." Inbjudningar kom senare att flytta utställningen till andra städer i USA, bl a Detroit och Chicago. Efter Stockholmsutställningen 1930 där ett av borden ställdes ut har borden inte setts i något större sammanhang. Detta bord monterades isär och delarna skingrades.



4. Takarmatur, modell 3 av Hans Bergström
För Ateljé Lyktan 1930-40. Jag faller alltid för ting med motiv av svalor, och fjärilar med för den delen. Den vackra formen tilltalar och den vita emaljeringen ger lätthet till formen. Den här lampan skulle blivit fin till sovrummet på landet. Det behövs något lite skulpturellt i en formgivning som inte känns för exklusiv till våra timmerväggar. | Foto: Uppsala auktionskammare

5. Bordslampa i mässing tillskriven Bertil Brisborg 1950
Det är detaljerna som gör det. I det här fallet lampfotens krön och ränderna. Det blir wow i kombination med lamphatten. Den här känns ganska inspirerad av lamporna av Paavo Tynell för Savoy. Foto: Auktionsverket

6. Ljuskrona Taito av Paavo Tynell
För den egna firman Taito OY, 1952. En Paavo Tynell lampa står högt på min drömlista. Jo man kan ju hoppas dyka på en sådan goding på någon loppis. Tynell är jämte Aalto en av de stora och hans lampor är bara magiska. Han har bland annat gjort belysningen till FN:s generalsekreterares arbetsrum. Foto: Auktionsverket

7. Ett par stolar med rottingsits i Swedish grace
Fina stolar av Carl Malmsten 1920-tal. Det är så här jag gillar Malmsten. De grovflätade rottingsitsarna är så läckra på den i övrigt nätta mahognybetsade stolen. Älsk! Foto: Bukowskis

8. Fyra stolar Fururum av Axel Einar Hjorth
För Nordiska kompaniet 1928. De här stolarna med höga ryggar och de medformade benen och sits av sadelgjord känns helt rätt i tiden. Foto: Bukowskis

9. Satsbord i playwood, tre delar av Marcel Breuer
Venesta för The Isokon Furniture Company, London 1936. Ja, han har gjort mer än Wassily chair denna Bauhaus-ikon. Jag håller alltid ögonen öppna efter satsbord. Så himla praktiska. De här i böjd playwood skulle jag gärna ha hemma. Foto: Uppsala auktionskammare

10. Glasvas "pärlfiskaren" av Vicke Lindstrand för Orrefors 1939
Glas skulle nästan kunna bli ett helt eget inlägg. Jag fick helt enkelt begränsa mig till en vansinnigt vacker vas av glasfavoriten. Den här balanserar mellan det enkla och det gracila. Foto: Auktionsverket

11. Keramikvas, modell m20818salto, av Axel Salto
För Royal Copenhagen ca 1979-83. Glasyrens och formens mästare. Man vill bara hålla i den här och känna formen och tyngden i händerna. Foto: Uppsala auktionskammare

12. Glasvas modell 9750 av Alvar Aalto
Karhula glasbruk, Finland cirka 1937-49. Säga vad man vill men de här ursprungliga handblåsta vaserna är så vackra att man inte kan ta ögonen från den. Vi har flera varianter hemma av de fabrikstillverkade såkallade tulpanvaserna, men den här är en klass i sig, både i form och färg. Foto: Bukowskis
Linje