A49E73AC-E2D9-44A6-8F77-BDAE634FF25E

Världsarvet Skogskyrkogården

Det är kanske ödets ironi att den som ritade Skogskrematoriet på Skogskyrkogården också var den första att använda det. Skogskyrkogården är ett av UNESCOs världsarv sedan 1994.

Ett världsarv blir ett kultur- eller naturminne som är så värdefullt att det anses vara angelägenhet för hela mänskligheten. Det var ett oväntat och ovanligt val. Inte bara för att det är en kyrkogård, utan också för att den är anlagd på 1900-talet. Skogskyrkogården ritades av de båda 30-åringarna Gunnar Asplund och Sigurd Lewerentz efter en internationell arkitekturtävling 1914, då under arbetsnamnet "Tallum" .

Gunnar Asplund

Gunnar Asplund (1885-1940) ritade Skogskrematoriet med de tre tillhörrande kapellen; Trons, hoppets och det heliga korsets kapell. De invigdes 1940 och kort därefter hölls begravningen för Asplund i heliga korsets kapell. Han ligger begravd utanför trons kapell vid ett minnesmärke som bär inskriptionen: ”Hans verk lever”. Gunnar Asplund ritade också Skogskapellet och Tallumpaviljongen.

Sigurd Lewerentz

Sigurd Lewerentz blev den som utformade merparten av landskapet. Han ritade också det klassicistiska Uppståndelsekapellet i Skogskyrkogårdens södra del. 

Omsorg om de sörjande

Det finns mycket att säga om Skogskyrkogården och många detaljer att försjunka i. Det som slår mig vid besöket den här gången är det dels naturens samspel med byggnaderna. Men också hur det klassiska antika formerna samspelar med det modernistiska.

De höga pelarna är en återkommande form. De mäktiga höga stammarna på tallarna som omgärdar och omsluter gravarna och de höga pelarna utanför Det heliga korsets kapell men också uppståndelsekapellet. Olika i sin utformning men återkommande.

Förståelse för processen liv-död-liv är så talande och genomtänkt. Det är sådan omtanke gjord kring alla delarna av begravningen. Att gå in i sorg och mörker för att komma ut bokstavligen på andra sidan i ljus. Arkitekterna har jobbat med att skapa stämning och forma kapellen just efter detta.Det finns nästan inga kristna symboler i kapellen eller på kyrkogården. Till och med korset på första bilden ser mer ut som en människa med utsträckta armar som ropar välkommen än ett "kristet kors". Ändå känns den här platsen så värdig och vemodigt vacker. Man kan inte annat än att fångas och inslutas av arkitekternas tankar och idéer. Det är uppenbart vad det handlar om, men ändå är allt så tydligt gjort för att handla om den enskilde människan.

Läs mer om Skogskyrkogården  

Foto: Stiligahem

B593C8A1-64DE-4964-B811-660A666D1298

Skogskapellet

Skogskapellet är ritat av Gunnar Asplund och är det minsta kapellet, men även det första och invigdes 1920. Det här huset bär både spår av klassicistisk arkitektur med pelarna på framsidan, men det dominerande taket ser på avstånd ut som ett stråtak på ett engelskt "cottage" eller ett danskt. Och mycket riktigt kommer inspirationen till utformningen från Liselunds slott på Mön. På taket hänger Carl Milles "dödsängel" som enda utsmyckning.
 
Kapellet är sparsmakat inuti och påminner en hel del om Pantheon i Rom med sitt ögonformade takfönster. Pelarna är skapade så att de nästan svävar mot taket. Taket i sin tur är målat i en blank vit färg och tillsammans ser det nästan ut som vatten på avstånd. En annan detalj är vattenutkastarna som är både enkla och vansinnigt vackra.
 
Själv föll jag kanske mest för de vackra ljushållarna längs väggarna. 
 
"Hodie mihi cras tibi" står det utanför portalen in till Skogskapellet. Det är latin och betyder idag åt mig i morgon åt dig, det vill säga det som drabbar mig idag kan drabba dig i morgon.
 
9E9E7BEC-BA7C-4E85-98BD-8F12B0C038C0
CEA6E52C-8A3D-47C7-B292-EF4F1F2464BF
E108724B-785E-416E-981B-BFD854ED5ABE
00638A49-156B-49F8-8172-F9B519194A24
F82AC8A0-CB19-40BC-94AC-077BC4404D71
7541EDA0-CD32-4CC9-97E9-D9E653904A57
05A78660-B681-4E28-9D8B-C106FE7214EE

Fågelbad

De vackra baden som står i parken är ritade av Gunnar Asplund, där Anna Petrus utformat lejonen. Träbiten du ser i karet är en del av arkitektens vision. Ursprungligen var det en ganska enkel träbit som simmade runt i gjutjärnskaret. Men när vänner av ordning alltid slängde bort "pinnen i vattnet" fick Skogskyrkogården brännmärka träbiten med orden "fågelbord" och förankra träbiten i karet. Själv tycker jag att det är fantastiskt vackert med den enkla träbiten som flyter runt i det svarta karet med bara några enkla tallbarr synliga.

D58DEE4B-4771-4A6C-8BE2-D2C330841607
C0AD39A5-9E4B-44AA-9AE9-A4BAB47511FD

Uppståndelsekapellet

Ett fascinerande rum. Det stora fönstret mot söder och de modernistiska klismosstolarna får hela rummet att kännas sakralt och vackert. Altaret längst fram är gjutet i betong och målat rött. Golvet upplevs i vissa ljus nästan som vågor och vatten som får kistan att liksom flyta bort. Subtilt och vackert. Här går man in genom en maffig port och ut genom en annan dörr till ljuset. Så genomtänkt och  vackert av Sigurd Lewerentz.
4F259228-E4B7-4CBB-B934-4945CD392BE5

Skogskrematoriet och det heliga korsets kapell

Skogskrematoriet består av ett krematorium och tre kapell som fick heta Trons, Hoppets och Heliga korsets kapell. Gunnar Asplund tänkte verkligen på de sörjande. Väntrummet till kapellet har stora likheter med ett väntrum. Det finns en klocka, det finns bänkar och det påminner en hel del om en tågstation. En blandning mellan tågstation och ett hem. Bänkarna är lite böjda för att familjemedlemmarna ska kunna sitta närmare varandra. I fönstret står krukor med pelargoner. Det hela ger ett ganska hemmavant intryck. Det var också tanken. Gunnar Asplund ville att det skulle vara krukor och blommor som fanns i de flesta hemmen.
FAF9D31D-F5C8-48F0-93B3-74C138607288

Klockor

Varje gång jag besöker Skogskyrkogården är det någon liten detalj jag fastnar för. Den här gången är det klockorna. Jag hittade tre. Notera särskilt klockan med hjärtan. I bakgrunden till klockan överst ser man skulpturgruppen Uppståndelsen, skapad av John Lundqvist.

BCD508CD-AAA0-4E34-B202-F5BEFBBEE0C2
8A3D76E1-DC6D-4A8A-964C-B3ACC52245BA
72A74A30-4BD7-44C4-9972-C60CF484D570
9866E5E1-6365-42B9-BC72-41B6316BE4A9
B5B93F8F-85DA-479C-901C-E579F20C1190
AE6BB492-1300-4AAA-91DE-45D158601BE3
59C0B2C0-1E93-49E6-A032-840F2FB1DBF4
2DB3B32B-708B-4CE1-BC8E-0BF34A4C7C8C
B4E7D1BD-9A35-4B39-803E-88C8EC4452E0

Som en omsorg med de sörjande har Asplund utformat en matta med detaljer att titta på. Här kan man sitta med nedsjunken blick och räkna ränder och cirklar på mattan under begravningen. Nedan de vansinnigt snygga taklamporna. 

56CB5863-2048-41A7-A7D3-169576DF75F0
62CC398F-8612-4D14-AF2E-3AF5E8CA161B

Väggen här kan öppnas upp. Tanken är att man efter begravningen ska kunna gå upp mot ljuset. Under stora begravningar med över 300 personer kan man öppna väggen så att fler kan få plats.

27A58601-AE72-4BFA-84CA-42F068006175
5C9F983B-6A5E-46D2-900A-A9C35662136E
B853C055-6039-4A35-8BD8-2C42E19C1A20
A8B9E55C-7860-4353-AA74-E148BD3EE9A4
B853C055-6039-4A35-8BD8-2C42E19C1A20

Linje

Relaterade nyheter

IMG_7547
Hos oss i stan
17 augusti, 2024

Dörrarna och tankarna om kulör

Stiliga hem
Dörrarna och tankarna om kulör Jag har funderat en evighet på färgsättning i stan. Jag har tillfrågat...
IMG_7530
Hos oss på landet
12 augusti, 2024

Den fulaste delen av huset och början på något nytt

Stiliga hem
Den fulaste delen av huset och början på något nytt Att ha hus är att ha tusen projekt. En dag tar ma...