
Moderna auktionsfavoriter hösten 2025
Jag har valt ut mina favoriter från höstens moderna auktioner. Den här gången har jag utgått från de foton jag tog när jag besökte visningarna på Bukowskis och Stockholms auktionsverk. Hoppas att du gillar något ur urvalet.
Höstens absoluta toppnummer är Isaac Grünewalds fantastiska målning Cirkus. Den är lika vacker i komposition, kulör och storlek i verkligheten som på bild. Soffbordet formgivet av Harald Bergsten och Gustaf Flinta i Hedemora för Stockholmsutställningen 1930 har verkligen den rätta formen. På bordet står en av mina formfavoriter, Ingeborg Lundins glasvas äpple från Orrefors. Det är inget som passar hemma hos oss, men jag blir alltid glad när jag ser den. Den gröna fåtöljen är signerad Carl Cederholm för Stil och form i Stockholm på 1940-50-talet. Under bordet ligger Ordspråksmattan från Märta Måns Fjetterström i flossa med texter ur Havamal.

Jag har alltid varit svag för det som Folke Bensow gjort för Näfveqvarns bruk. Det här bordet, nr 10, i gjutjärn med skiva av kolmårdsmarmor skulle gärna få följa med mig hem. Jag tycker att hela stylingen här är så läcker med tavlan av Ferdinand Leger ovanför och de två vackra tennföremålen: Estrid Ericsons peruanska urna och Björn Trädgårdhs bordsspegel med reliefdekor med ormskinnsmönster. Båda från Svenskt tenn.

På moderna auktionerna har porslins- och silvermontrarna en särskild dragningskraft. Jag spanar ständigt på Hans Hedbergs äpplen. Han var mästerlig på glasyrer och jag kan stå länge och detaljstudera dem. I den här montern föll jag särskilt för det två porslinsskulpturer, det orange äpplet och det gulgröna. Det finns också en skeppsflaska av Hedberg i montern.
Här är det fint komponerat tillsammans med två vaser av Berndt Friberg. Den närmaste vasen i ljusbrunt med gula inslag gillade jag. Längst ner i bild är Wilhelm Kåges Drak-skulptur i ockrafärgade toner. En sådan skulle jag gärna kunna tänka mig på soffbordet.

Även på Bukowskis fastnade jag framför Hans Hedbergs druvklase i fajans, som gör sig fint tillsammans med silver. Här är det en silverkarott med vackert lock av Karl Anderson.


Ni som såg utställningen Wiener Werkstätte på Millesgården fick säkerligen också upp ögonen för Josef Hoffmann. Den lilla nätta salongsmöbeln i fyra delar är verkligen ett litet smycke. Kanske bland det finaste jag sett från tidsepoken. Bordslampan är formgiven av Harald Notini, modell 15206, från Arvid Böhlmarks lampfabrik. Mattan i rölakan är signerad Agda Österberg. I bakgrunden ser man mycket fint, bland annat en triangelformad bricka i tenn formgiven av Anna Petrus.

Något jag missat i den digitala katalogen, men fångades av under visningen var de fem signerade litografier överst på kortsidan formgivna av Le Corbusier. Jag tyckte mycket om dessa. Soffan är den såkallade Långsoffan, modell 3031, av Josef Frank för Svenskt Tenn klädd i Celotocaulis.

Auktionerna inspirerar också till hur man kan komponera saker. Jag är personligen inte så förtjust i Axel Einar Hjorts sportstugemöbler, men pallen Skoga för Nordiska kompaniet, gör sig fint tillsammans med Nanna Ditzels skrivbord model 93 tillverkad av Søren Willadsens møbelfabrik i Danmark. Lampan, modell 30595, på skrivbordet är också från Nordiska kompaniet och formgiven av Bertil Brisborg. En av de vackraste mattorna jag vet är formgivna av Barbro Nilsson för Märta Måås-Fjetterström. Denna heter grön nejlika och är ett riktigt drömföremål.

Ett annat föremål som skulle göra sig fint hos oss är Tapio Wirkkalas taburetter. Jag kan se dem i vårt sovrum i stan, som extrastolar i vardagsrummet och även i vardagsrummet på landet. De är utförda av Reino Huotari för Finlands glasmuseum 1981.

De gula stolarna är Arne Jacobsens Liljan för Fritz Hansen. Jag tycker att de är som funktionella skulpturer och i gult blir de som utropstecken. Tycker att de gör sig fint i kombination med Stig Lindbergs blå vas och Bengt Lindströms vävda väggtapet. Jag har blandade känslor kring Lindström. Kanske tycker jag att hans målningar är känslostarka, samtidigt som jag fascineras. För att balansera upp det starka uttrycket så får man inte fega ut. Här tycker jag att kombinationen inspirerar.

Poul Kjærholms dagbädd, PK 80, för Fritz Hansen i brunt läder har jag ett mycket gott öga till. Jag har alltid varit svag för krom i kombination med skinn. Den gör sig fin med samme formgivares soffbord, PK 61 och med Preben Fabricius och Jørgen Kastholms karmstol i svart skinn och stål. Golvlampan med en fot av läderklädd säck är formgiven 1969 av Roberto Gabetti och Aimaro Isola. Lampan kallas Bul-Bo för Linda GB i Milano. Mattan i mönstret strutar har jag inte lagt märke till tidigare. Den är formgiven av Barbro Nilsson för MMF.

Inte en modern auktion utan en Einar Jolin. Den här målningen har en underbar vy över Riddarholmen och Gamla stan, sett från Södermalm. Framför målningen står Josef Franks banansoffa, modell 968, klädd i brunt sammetstyg. På golvet skymtar ännu en favorit MMF-matta; Barbro Nilssons snäckorna i blått. Soffbordet med det fina kartmotivet är från Svenskt tenn.

Linje
Relaterade nyheter

Highschool reunion i Alabama
