Josef Franks akvareller på Millesgården
Josef Frank använde akvarelltekniken för att ta fram blomsterprakten på det som sedan blev tyger. Han var väldigt förtjust i akvareller och målade många andra motiv också. På äldre dar blev det över 400 akvareller. Just nu visas Josef Franks mönstervärld med betoning på akvareller på Millesgården.
Utställningen är sevärd för den som gillar Svenskt Tenn förstås, men också för den konstintresserade och den som vill utveckla mönsterskapande. Utställningen
"Josef Frank - mönster, möbler, måleri" pågår fram till 2 oktober 2016.
Att se Josef Franks mönsterförlagor målade med akvarellfärger är så spännande. Här ser man tydligt hur han tänkt sig mönsterrapporterna och hans enorma skicklighet i att skapa en vacker rytm i mönstret. Han har en härlig fantasi i sina textilier. Det blir alldeles naturligt att skapa ett US tree med alla de amerikanska löven på ett träd och att göra ett Italian dinner där oregelbundna cirklar i blått markerar de delar som kommer från havet och de som kommer från land. Josef Frank skapar också en tredimensionell känsla i mönstret genom att använda prickar och mörkare kulörer.
En annan behållning var att få återknyta kontakten med mönster jag älskar och som inte är i produktion just nu. Det är utifrån akvarellerna som Svenskt Tenn väljer färger till tygerna. Det finns alltså ett visst utrymme för tolkning hos den som är inköpare. De senaste åren har tygerna på Svenskt Tenn fått en mer flouresserande ton, där framförallt de rosa, gula och röda tonerna nästan blir självlysande. Många av de äldre tygerna har mycket mjukare toner, vilket jag föredrar. Där hoppas jag att firma Svenskt Tenn, tänker om och tänker rätt. Och efter att ha sett Josef Franks originalakvareller har jag fått mod att faktiskt skriva det. Det finns inget självlysande i hans akvareller utan bara smakfulla kombinationer och starka kontraster, vilket är nog så effektfullt.
Foto: Stiligahem
Josef Frank: Figaro och Tolvekarna, 1940.
Estrid Ericssons fritidshus på Tyresö hette Tolvekarna. Den fick stå modell för ett fantastiskt mönster jag fullständigt föll pladask för. Josef Frank tecknade tyget med tolv ekar. Mellan träden växer vindruvor, smultron och tobak som avbildas i samma storlek som träden. Det skapar en rörelse i bildytan och ett djup i bilden. Den gula kanariefågeln Figaro flög fritt vid Estrid Ericssons hus.
Josef Frank: Frühling - våren som inspiration och symbol, 1925-30.
Josef Frank var en etablerad arkitekt i Wien när han på grund av antisemitismen flyttade till Sverige med sin svenska fru. Mönstret våren, är ett återkommande tema i Franks värld, exempelvis i Primavera, och symboliserar hoppet om bättre tider. Det här är ett av Franks tidigaste mönster som han ritade under perioden med Haus und Garten. Lekfullheten finns redan här. Josef Frank återger världen väldigt sällan som den ser ut. Björkarna kläs med blå blad och djupt vinröda stammar. Tygmönstret är gjort med blocktryck. Det här mönstret föll jag också för - och för färgkombinationen. Håller jag på att gå in i en ljusblå period, mån tro.
Akvarellerna
På äldre dar ägnade sig Josef Frank mycket åt akvarellmåleri. Hans kärlek till den funktionalistiska arkitekturen syns på så många sätt i hans målningar, i både färg och form. Han har en otroligt fin färgskala i sina akvareller och den här delen av utställningen gjorde störst intryck på mig. Jag skulle inte tacka nej till att ha en av hans akvareller hemma på min vägg.
Tre favoriter
1. Vegetable tree (överst) 1943-45, Josef Frank.
Akvarell. Palamporer, handmålade indiska tyger med motiv av stora livsträd med blommor, kan ha varit en inspirationskälla. Josef Frank hänger alla sorters frukter och grönsaker i samma träd. Det är en underbar mix av päron, nypon, tomater och blommor från ett och samma träd.
2. California (nederst till vänster), 1943-45, Josef Frank.
Detta är ett av mina favoritmönster som dessvärre inte längre finns i produktion.
3. Butterfly (nederst till höger), 1943-45, Josef Frank.
Gröna Fåglar av Josef Frank, 1943-45.
Här ser man en detalj på mönsterrapporten och färgerna på ett av mina favorittyger. Inspirationen till mönstret fick Josef Frank från boken The Green Book of Birds in America. Mönstret ritade han under en period när han var gästföreläsare på New School for Social Research i New York.