Skillnaden mellan Art Deco och Art Nouveau
Jag hamnade i en intressant diskussion med en fransk journalist som besökte Stockholm Furniture Fair för några år sedan. Diskussionen handlade om en viss hotellbyggnad var influerad av brittisk Arts- and crafts movement eller den franska Art nouveau. För inte kunde det vara Art deco som hotellets webbsida hade beskrivit huset. Mycket riktigt så.
Jag ser ganska ofta hur de här begreppen blandas ihop. Folk slänger sig med dem lite hur som helst så jag tänkte reda ut begreppen lite översiktligt och förhoppningsvis få en anledning att återkomma. Till viss del kan jag förstå sammanblandningarna mellan Arts- and craft och Art nouveau eftersom det handlar om liknande strömnigar under samma tidsperiod och från olika länder. Men Art deco kom senare och är helt enkelt en annan stil.
Det här blir ett väldigt översiktligt inlägg som syftar till att lägga en grund. Jag hoppas att få återkomma i ämnet vid flera tillfällen.
Kort om tiden före
Tiden runt förra sekelskiftet 1870-1930 i Sverige, framförallt Stockholm är mitt särskilda intresse. Jag slukar det mesta i ämnet och samlar material. Kanske blir det en bok en dag, om livet tillåter. Och annars får boken fortsätta att finnas i fantasin. Och det helt okej.
Arts- and crafts movement, Jugendstil och Art Nouveau var alla en en motvikt till den historiserande och överdekorerade stilen som varit på modet tidigare under 1800-talet. Tänk, Hallwylska. Man ville bort från närmast barocka stuckaturer och renässansromantik med tunga överdekorerade gardiner och mörka salar.
Jag kommer nu att gå igenom varje stilisering och exemplifiera med bilder på en hel inredning och med ett föremål.
Standen House i West Sussex är en Arts and Crafts pärla byggd av Philip Webb 1894, fylld med William Morris mönstervärld. Ornamenteringen i Arts and crafts var lite mer stiliserad än den franska Art Nouveau. Foto: theenglishhome | National trust - James Dobson
1. Arts & crafts movement 1850-1914
Arts and crafts movement var en reaktion mot industrialismen skulle man kunna säga. Det var mer än formgivning, det handlade om alla delar av livet. Rörelsen började i Storbritannien och förespråkade traditionellt hantverk och former. Arkitekturen hämtade inspiration från nygotiken, medeltiden och folklore. William Morris och författaren John Ruskin var förgrundsfigurer. Bloomsbury-gruppen och Pre-Rafaeliterna var rörelser som pågick under samma period med liknande infallsvinkel.
Nationalromantisk arkitektur
Den svenska Nationalromantiska arkitekturen hämtade sin inspiration från den brittiska rörelsen och fick sin egen prägel med inspiration från svensk medeltid och vikingatid. Även jugend-arkitekturens mer böljande former och ljusare fasader fick plats i Sverige.
Interiör 2 - nationalromantisk
Matsalen på bilden ovan är ett bra exempel på en tidstypisk inredning som bär spår av nationalromantik, Art nouveau och klassicistisk stil. Foto: Skeppsholmen
Föremålet Arts- and crafts
Bord av Gustav Fjaestad i nationalromantisk stil. Tillverkad av Adolf Swanson, Arvika, 1908. Foto: Bukowskis
Mer Art Nouveau än så här kan det knappast bli. Organiskt sirligt och böljande. Foto: via messynessychic
2. Jugendstil, Modernisme och Art Nouveau 1890-1917
Jugendstil var en stilriktning inom konsthantverk, grafik, arkitektur och formgivning som har sitt ursprung i de tyskspråkiga länderna. Jugend betyder ung/ungdomlig. Det är också namnet på den tidskrift som Georg Hirth drev 1896-1940 som gav stilen sitt namn. I Tyskland och Belgien säger man Jugendstil och i Österrike Secession, som betyder utbrytning.
I de flesta andra länder kom stilen att kallas Art Nouveau, alltså ny konst, efter Galerie d’Art Nouveau i Paris som drevs av tyske konsthandlaren Siegfried Bing. I Spanien, då främst Katalonien och Ryssland kallades stilen Modernisme och i Italien Stile florale.
Interiör 2: Secession
En Österrikisk secession-duk och porslin med brittiska stoppade stolar i valnöt. Foto: Old houses online
Föremålet Art Nouveau
Oavsett namn så karaktäriseras stilen av en återhållsam och ren form med en sirlig organiskt formad dekor. Foto: macklowegallery.com
Typisk Art deco miljö, dekadent elegant. Foto: Lux deco
3. Art deco 1920-1939
Art deco är en egen stil, en utveckling av Art nouveau, skulle man kunna säga. Den var samtida med tyska Bauhaus, och balanserar mellan det traditionella kulturhantverket och maskinålderns bildspråk och material. Den omfamnar teknologin, men tyckte att Bauhaus förenklade för mycket. Istället förespråkade man elegans och självförtroende. Den uppkom också under perioden mellan de två världskrigen.
Om Art nouveau hade böljande, organiska och asymmetriska former så är Art deco rätlinjig, geometrisk och med symmetriska former. Rektanglar, klot, trianglar, sicksack och solstrålemotiv blev vanliga. Moderna material som bakelit, krom, plast och rostfritt stål användes gärna, liksom djärva och kontrasterande färger. Glasmålningar, inläggningar och lackerade ytor är också karaktäristiskt.
Tjugotalsklassicism - Swedish grace
Art deco är till viss del samtida med den Nordiska klassicismen, Tjugotalsklassicismen, som vi idag också kallar Swedish grace.
Interiör 2: Eltham Place
Eltham place i London byggdes om i bästa Art deco-stil 1933 av det amerikanska paret Stephen and Virginia Courtauld. En extravagant hall med glastak och rundade träklädda väggar, inspirerade av svensk nyklassicism, Swedish grace. Foto: via predicthistunpredictpast
Föremålet Art deco
Soffbord av Alvar Andersson från 1930 i typisk Art deco. Foto: Auktionsverket
Linje