1920-1930: Swedish Grace - tjugotalsklassicism
Runt våra breddgrader utvecklades en egen Nordisk klassicism som kom att kallas Swedish Grace, Swedish Modern eller 20-tals klassicism. Det var en glansperiod för svensk formgivning och den svala minimalistiska idealen lever på många sätt kvar i det som idag är bilden av skandinavisk formgivning.
Det var när det nationalromantiska idealet och jugendstilen hade spelat ut sin roll som man sökte efter ett stramare formspråk. Den byggde på det sena 1700-talets ideal, men med tydliga geometriska former hämtade från antiken. I Europa fanns också nyklassicistiska strömningar som bland annat tog formen Art Deco.
På väg mot modernism i Europa
En brittisk konstkritiker myntade begreppet
Så här känner du igen Swedish Grace
- Husfasaderna pryddes ofta med såkallade tympanonfält, geometriska former och blomstergirlanger - gärna fritt placerade på fasaden.
- Entrén pryddes med pilastrar eller kolonner och bågformade lunettfönster, nätta takkupor med oxögon, det vill säga ovala fönster.
- Planlösningar med Sal, salong, herrum, pigkammare och serveringsgångar fortsatte att dominera i finare hem. Men livet blev lättare för medelsvensson.
- Saker som"egna-hem-rörelsen", nya prefabricerade hus och bildandet av HSB påverkade standarden för fler. De nya husen var visserligen enklare, det vill säga saknade pigkammare och herrum, men innehöll moderniteter som rinnande vatten, centralvärme och badrum.
Läs mer om byggstilar i Stockholm.
Mer Swedish Grace
- Stockholms Konserthus (1926) av Ivar Tengbom är en uppvisning i Swedish Grace. Interiört anlitades de då främsta svenska konstnärerna och konsthantverkarna: Carl Malmsten, Simon Gate, Edward Hald, Carl Milles, Isac Grunewald med flera
- Liljevalchs konsthall var den första nyklassicistiska byggnaden i Stockholm och invigdes redan 1916 efter en arkitekttävling. Carl Bergstens radikala förslag vann.
- Millesgården och då främst de senare delarna som skulpturparken bär starka drag av 20-tals klassicism.
- Nationalmuseums permanenta utställning 1900-2000 (som tyvärr är stängd till museet nyöppnar) är en källa till det bästa interiöra i svensk formhistoria. Även stora delar interiören i Stockholms stadshus är klassicistisk.
- m/s Kungsholmen
Fåtöljen Senna som Gunnar Asplund ritade1925 är typisk Swedish Grace. Så sent som 1983 lät italienska Cassina tillverka 100 ex som i stort sett ser ut som originalet.
Foto: Bukowskis
Den svenska montern på Världsutställningen i Paris 1925
Skåpet Åbo av Axel Einar Hjorth
Det här fina skåpet Åbo av Axel Einar Hjorth för NK (1929) lackerad i rött med meanderbård i relief och detaljer i guld är bara så mitt i prick. Foto: Auktionsverket
Soffa 1920-tal
Typiska nyklassicistiska dekorationer som cirklar och kvadrater finns det på den här soffan som är tillverkat på 1920-talet av okänd. Foto: Bukowskis
Fåtöljer 1920-tal
Fåtöljer från 20-talet av Carl Malmsten. Foto: Auktionsverket
Kista med inläggningar av exotiska träslag
Kista i olika exotika träslag med inläggningar och handtag i nysilver. Ett ganska bra exempel på kärleken till exklusiva material och avancerade metoder som är kännetecken för perioden. Foto: Bukowskis
Stilikon: Evie i House of Elliot
Evie i den brittiska serien House of Elliot är en bra representant för 1920-talsmodet och det nyklassicistiska.
Linje