Stilikon: Carl Bergsten
Arkitekten Carl Bergsten (1879-1935) ritade den svenska utställningspaviljongen vid Parisutställningen 1925, Liljevalchs i Stockholm och så Elin Wägners Lilla Björka i Småland. Han verkade i perioden mellan nationalromantiken och funktionalismen och hans viktigaste arbeten är helt präglade av av den svenska tjugotalsklassicismen, som rönte stor uppmärksamhet internationellt.
Det var ett stipendium som förde Bergsten till Wien där han tog intryck av den geometriska och strama jugendstilen. Resandet och intresset för tidens arkitekturströmningar kom att påverka honom på hemmaplan. Efter examen från KTH (1901) startade han eget arkitektkontor. Till en början blev det byggnader i den tidens trendmaterial nummer ett; tegel. Det finns flera fina exempel i hemorten Norrköping.
Carl Bergsten umgicks med arkitekter från hela världen och hade ett internationellt perspektiv och sitt eget sätt att se på saker. Han var redaktör för tidskriften Arkitektur (1912-16) och blev så småningom professor i arkitektur (1931-35). Han var också chef för möbelavdelningen på Nordiska Kompaniet år 1916-21.
Carl Bergsten sägs ha varit modern på många sätt och formgav inte bara hus och möbler. Enligt bloggen Norrköpingsprojekt komponerade han "bonader och gardinuppsättningar till hemmet, monogram till linnet, flertalet av sina egna möbler och till sist en egen villa". Han ritade smycken till sin fru, bland annat vigselringen, men även brudklänningen.
På Kaptensbacken 1 i Stocksund utanför Stockholm ligger "Kråkhvilan" som han uppförde 1910-1911 åt sig och sin familj. Norrköpings stadsmuseum har haft en utställning om Bergsten.
Liljevalchs konsthall
Konsthallen uppfördes 1913-1919 efter ritningar av Carl Bergsten. Den radikala utformningen med ett närmast fönsterlöst hus blev upphovet till öknamnet "Laxlådan". Foto överst: Mattias Lindbäck. Ritning: ArkDes
Den svenska paviljongen vid världsutställningen i Paris 1925 ritades av Carl Bergsten.
Det var med den här byggnaden som Bergsten fick sitt stora genombrott. En gigantisk industrihall uppfördes i samband med Konst- och industriutställningen (1906). Byggnaden kallades "tidens mest avantgardistiska arkitekturverk". Källa: Wikipedia
Karmstolar i ek med skuren dekor utställda på jubileumsutställningen i Göteborg 1923. Carl Bergsten för Nordiska Kompaniet 1923. Foto: Auktionsverket.
Caféstolar av Carl Bergsten 1906 i svartlackerad böjträ från Restaurang Strömholmen i Norrköping för Gemla Leksaksfabrik. Stolarna är ett bra exempel på Bergstens internationella intresse och bär tydlig inspiration från Charles Rennie Mackintosh, inte minst stolarna i The Willow Tea Room. foto: Bukowskis
Linje