
Stilikon: Konstnärsfamiljen Masreliez
I antiksammanhang stöter man då och då på namnet Masreliez, uttalas Márreljé. Det är framförallt tre namn; Bildhuggaren Jacques Adrien (1717-1806) och hans två söner; Louis (1748-1810) som var målare och inredningsarkitekt samt den yngre sonen Jean Baptiste som blev ornamentsbildhuggare liksom sin far (1753-1801). De tre hade ett nära samarbete och var betydande maktfaktor för inredningen under 1700-talet. Här är en kort introduktion
Bilden ovan är på en av de berömda Sullastolarna från Gustav III:s paviljong ritade av Louis Masreliez och utförda av bland annat brodern Jean Baptiste Masreliez. Bilden är tagen i Kronprinsessan Victoria och Prins Daniels hem i det intilliggande Haga Slott. Foto: Klas Sjöberg/Hovstaterna

Jacques Adrien Masreliez: 1717-1806

Louis Masreliez: 1748-1810

Konsolbord med de typiskt kraftiga festongerna av Jean Baptiste Masreliez. Foto: Auctionet
Jean Baptiste Masreliez: 1753-1801
Först gjorde man utsmyckningar utskurna i trä, men så kom man på att det var smidigare med pastellage för utsmyckningar på speglar, konsollbord och stolar. Och till Sverige kom det ornamenterade pastellaget med Jean Baptiste Masreliez, efter flera studieresor till Paris.
Konsollbord är lite av hans signum. Även om de sällan signeras så känner man igen Jean Baptistes verk på hantverksskickligheten och kvaliteten samt i de kraftfulla festongerna (bågformat slingrande blom och bladverk) Det är helt enkelt höggustavianskt när det är som bäst. Hans verk finns på både Kungliga slottet och Tullgarns slott och ofta i samarbete med stolmakaren Erik Öhrmark. Det är Öhrmark/Masreliez som utfört de berömda Sullastolarna (se översta bilden) till Gustav III:s paviljong efter brodern Louis ritningar.
Linje