Hertha Bengtson
För mig är Hertha Bengtson evigt förknippad med porslinsserien Blå Eld. Jag har ett stort koboltblått fat av henne. Det hade jag redan i min allra första lägenhet. Jag ärvde det av min danska mormor. Det var före instagrams tid då det inte var självklart att man hade koll på formgivning i grannländerna. Jag tycker att det säger en del om Herthas konstnärsskap.
Efter studenten i Stockholm flyttade jag direkt till Växjö för fortsatta universitetsstudier. Det tog ungefär ett år innan jag landade ett förstahandskontrakt. Det var visserligen i ett av Växjös sämre områden, men vad gjorde det. Mina vänner A och M, bodde i grannhuset och vi hade legendariska fester. Fastän vi var två kompisar som delade lägenhet vet jag att det var ganska sparsmakat möblerat till en början. Det matsalsbord vi har i Lärkstaden köpte jag under den här perioden. Även mina Chateau-glas inhandlades vid besök på Kosta glasbruk. Jag ville ha ett bestående minne av Småland. Dessa användes också flitigt till våra fester.
Hur som helst, ganska kort efter inflytt gick min mormor bort och jag övertog en hel del köksutrustning, eldfasta fat och kastruller. Jag och mina syskon fick också välja ut ett föremål, och jag valde målningen från tidigt 1800-tal som hänger i vår matsal.
Bland köksföremålen fanns Hertha Bengtssons stora koboltblå fat i serien Blå Eld. I nästan alla lägenheter sedan dess har jag haft fatet framme på soffbordet, ofta med en trave gula citroner. Jag har alltid tyckt mycket om det fatet, men kan nästan ingenting om Hertha Bengtsson. Det är dags att ändra på det.
Översta fotot: Blå Eld av Hertha Bengtson för Rörstrand. Foto: mutualart.com
Skisser på serviser för Thomas, Rosenthal. Foto: Kalmar konstmuseum
Hertha Bengtson (1917-1993)
Herta Bengtson är ett av våra mer internationellt kända formgivare. Under flera år arbetade för tyska Rosenthal-koncernen. Där skapade hon några av företagets riktiga storsäljare.
Hertha föddes i Blekinge och hade egentligen tänkt att bli teckningslärare, men hon blev först lärare i handarbete. Intresset för textil hade hon hemifrån där både modern och mormodern tillverkade egna textiler. Efter två kvällskurser i porslinsmålning söker hon sig, år 1937, till Hackefors porslinsfabrik i Lidköping. Där är hon ivrig att lära sig allt om produktion och avancerar snabbt till chef. Efter fyra år söker hon sig vidare till Rörstrand. Året är 1941. Under sina drygt 20 år hos Rörstrand skapade hon bland annat de två serviserna Blå Eld (1950) och Koka Blå (1953). Blå Eld tillverkades också i rött och grått under en period och servisen Blue Fire gick på export till USA.
Hertha Bengtson ville skapa modern och funktionell form. Tanken med alla hennes serier var att karotterna och kastrullerna skulle vara så snygga att man kunde ställa dem direkt på bordet.
1969 inleddes samarbetet med Thomas Porzellan i Tyskland och samarbetet varade fram till 1980-talet. Thomas är en del av Rosenthalgruppen. Hon ritade bland annat Thomas storsäljare Scandic och för Rosenthal Studio formgav hon den innovativa serien Caldo-Freddo. Hos Rosenthal fanns en ny keramisk massa, cordalit, som lämpade särskilt för eldfasta produkter. Med den kunde hon fortsätta att utveckla produkter som kunde gå från ugn till bord.
Under 1990-talet formgav hon glas i egen produktion.
När man läser om Herta Bengtson framträder en ambitiös och driven person. Det var inte alla som kunde samarbeta med kvinnor som hade skinn på näsan. Mellan raderna förstår man att hon var modern och innovativ. Sådant kommer sällan av sig självt. Den kaxiga uppnosade Blå Eld betyder nog ännu mer för mig nu när jag också vet lite mer om formgivaren. Hon är värd att uppmärksammas.
Kolorita
Porslinsserien Kolorita för Rörstrand är kanske inte Hertha Bengtsons mest kända, men den tycker jag mycket om. På 1950-talet blev det populärt med att blanda olika kulörer i samma porslin. Foto: Stockholms auktionsverk
Koka Blå
Porslinsserien Koka Blå av Hertha Bengtson är en av Rörstrands storsäljare.
Scandic x 3
Servisen Scandic för Thomas Porzellan/Rosenthal skapade Hertha Bengtson på 1970-talet. Det blev ett av företagets storsäljare. Den tillverkades i enfärgat och i flera olika mönstervariationer; den översta kallas Scandic shadow och den blommiga Scandic flowers. Foto: Etsy.com
Kiruna
Servisen Kiruna för Thomas Rosenthal gjordes också i flera mönster, bland annat detta som heter Mohnblüte, vallmo. Foto: Divine stylee French antiques
Hertha Bengtson skapade också unika föremål Det här fatet gjorde hon för Rörstrand. Hon arbetade också under en period för Höganäs. Foto: Länsmuseet i Gävleborg
Linje