Serien om dansk design”Mitt barndomshem såg inte ut som det klassiska 70-talshuset, med furugillestuga och storblommiga tapeter i gult och brunt. I vårt hem rådde min danska mammas inredningsideal; målade vita väggar och alla danska klassiker.” Ann-Cha...
Poul Kjærholm
Poul Kjærholm gick sin egen väg och skapade exklusiv form, utan att bli folklig. Han inspirerades av Mies van der Rohe, Bauhausrörelsens Gerrit Rietveld och der Stijls Mondrian. Hans formgivning kombinerade ett internationellt modernistiskt formspråk med danska hantverkstraditioner. Ett av hans kännetecken är de synliga sammanfogningarna.
När de flesta andra danska formgivare utgick från trä, valde han alltså istället stål. Han kombinerade stålet med trä, läder, flagglinor, canvas, marmor och glas men höll sig ändå till de principer som han lärt sig som snickare och senare som arkitekt.
”Det er materialernes eget sprog, jeg søger at udtrykke”, säger Kjærholm i en intervju i Danmarks radio på 1960-talet. Tingen skulle tala och han satte en ära, precis som flera andra danska formgivare, att lägga tid på att få detaljerna rätt. Även dem man inte kunde se.
Foto: Alla bilder från Fritz Hansen
Kort om Poul Kjærholm (1929-1980)
Poul Kjærholm föddes i Østervrå i Nordjylland och utbildade sig först som finsnickare i jylländska Hjørring där han blev klar 1949. Efter några års studier vid Kunsthåndværkerskolens møbelskole (1952) fortsatte han där som lärare fram till 1956. Då hade han också gift sig med arkitekten Hanne Dam, som han lärt känna redan under studietiden i Hjørring. 1955 knöts han till Kunstakademiets møbelskole, där han så småningom blev lektor och några år senare, 1976, även professor. Han studerade aldrig för den legendariske Kaare Klint, men han efterträdde Ole Wanscher som rektor för skolan.
I sin undervisning använde han Gerrit Rietvelds stol som exempel på god form. Och respekten lär ha varit ömsesidig. Rietveld ansåg att Kjærholms möbler stod för en kontrollerad lyx i jämförelse med den vulgära och dekadenta modernism som annars var rådande. Kjærholm var också en förespråkare för det industriproducerade.
1955 inledde han ett livslång samarbete med möbelproducenten Ejvind Kold Christensen. De två blev med tiden också nära vänner. Kold Christensen producerade alla Kjærholms möbler fram till 1982, då Fritz Hansen tog över produktionen av de möbler som utvecklats mellan 1951-1967.
Kjærholm var inte bara en fantastisk formgivare. Han hade också förmågan att både se och skapa rumslighet. Den som besöker Louisianas konsertsal kan uppleva hur Kjærholms möbler anpassats efter arkitekturen på ett fint sätt. Han formgav den danska avdelningen till Triennalen i Milano 1960, som förövrigt vann Grand prix-utmärkelsen. Han stod även bakom Danmarks avdelning på EXPO 67 i Montreal 1967. Flera av hans möbler har vunnit prestigefyllda priser och finns representerade på många museer över hela världen.
Louisiana koncertsal
Ganska tidigt blev Louisiana för litet. År 1966 tillkom den västra flygeln, vestfløjeln, och 1971 konsertsalen. Stolarna är formgivna av Poul Kjærholm.
PK 25 - Elementstolen
Hur mycket material behöver man egentligen? PK25, även kallad Element, formgavs 1951 och blev hans examensarbete på Kunsthåndværkerskolen i Köpenhamn, nu Kunstakademiets Designskole. Här ser man tydligt Kjærholms strävan efter att både skapa en ren form och samtidigt använda så lite råmaterial som möjligt. Den producerades i en liten upplaga redan på 50-talet men kom sedan i produktion år 1960.
Foto ovan: Fritz Hansen. Foto nedan: Bukowskis
PK 24 - the Hammock Chair
Poul Kjærholm var en mästare på detaljer och hans tanke var att den här liggfåtöljen skulle sväva, och det gör den nästan. Inspirationen kom från den franska rokokons chaise-longue, vars kurviga form han förenklat till det yttersta. PK 24 formgavs 1965 och produceras numera både med flätad sits och helt i skinn. Foto: danishdesignreview.com
PK 80 - dagbädden
I den här dagbädden syns kärleken till Mies van der Rohe Barcelonaserie tydligt. Benen är typiskt Kjærholmskt, och van der Rohes dagbädd har en nackkudde, men annars är de ganska lika. PK 80 formgavs 1957 och finns både i canvas och i skinn.
Stiligahem om Mies van der Rohe
PK 33 - pallen
En av mina favoriter ur Poul Kjærholms produktion är den här runda trebenta pallen i skinn och stål, som syns på både bilden ovan och nedan. Jag skulle kunna tänka mig den i brunt skinn. Den formgavs 1959.
PK 22 - hvilestolen
Vilstolen är nog den stol som Poul Kjærholm är mest känd för. För den fick han en guldmedalj vid Triennalen i Milano 1957. Den är en utveckling av den första stolen, den här gången med de synliga sammanfogningar han blev så känd för.
PK 61 - soffbordet
Det här är verkligen ett fantastiskt exempel på Kjærholms fascination för minimalism, där underredets fyra delar är monterade med maskinskruvar, vilket ger både ett elegant och industriellt utseende. Bordet formgavs 1956.
Flera av Kjærholms möbler ser ut att flyga, en teknik att sammanfoga ting där man nyttjar gravitationen. Den utvecklade han när han skapade loungefåtöljen, men används även här. Bordet är vanligast med en stenskiva, men med glasskivan blir konstruktionen tydligare.
Den här affischen visar en sammanställning av Poul Kjærholms produktion. Jag tyckte att den så fint visar den röda tråden i hans produktion.
Hanne Kjærholm
Hanne Kjærholm, född Dam, var arkitekt till yrket. Det är hon som är arkitekten bakom deras hus i på Piniehøj 20 i Rungsted, norr om Köpenhamn. Paret köpte marken 1959 och två år senare, 1961 stod huset klart. Hanne formgav huset och Poul möblerna. Du kan läsa och se fler bilder på huset i den här pdf:en som några studenter på Chalmers gjort.
Linje