Serien om dansk design”Mitt barndomshem såg inte ut som det klassiska 70-talshuset, med furugillestuga och storblommiga tapeter i gult och brunt. I vårt hem rådde min danska mammas inredningsideal; målade vita väggar och alla danska klassiker.” Ann-Cha...
Fabricius & Kastholm
I årets moderna kataloger är det uppenbart att fler och fler flyttar ögonen från femtio- till sextiotalet. Det går trender i auktionsvärlden och nu återupptäcker vi den eleganta och tuffa formgivningen från sextiotalet. Mina ögon landar på den danska designduon Preben Fabricius & Jörgen Kastholm.
Jag är själv född på slutet av 60-talet och det är kul att återse saker som präglat mig. Formgivarna är bekanta och formen likaså, men som vuxen knyts barndomsfragmenten ihop med kunskap. Det är verkligen speciellt att få dyka in i danska klassiker. Det var ett tag sedan jag skrev något i kategorin, men nu kommer lusten att utforska det danska arvet tillbaka.
Designduon Preben Fabricius och Jørgen Kastholm
Preben Fabricius (1931-1984) var utbildad möbelsnickare och arkitekt och Jørgen Kastholm (1931-2007) i grunden smed och arkitekt. Kombinationen ledde till det då ovanliga materialvalet stål. Resultatet blev en lång rad designikoner i läder, stål och glas.
De träffades efter utbildningen på Skolen for Boligindretning, när de båda anställdes hos arkitekten Ole Hagen. När de senare bildade gemensamt designkontor hade båda blivit etablerade. Med utgångspunkten i liknande estetik, minimalism och perfektion inleddes ett framgångsrikt samarbete som varade under åtta år (1961-1969).
Danska företaget Bo Bovirke blev känt genom produktionen av Finn Juhls design. År 1951 bildade de exportgrenen Bo-Ex. Preben Fabricius & Jørgen Kastholm anlitades och deras minimalistiska 60-tals stil blev synonymt företaget. Kuriosa är att Fabricius studerade för Finn Juhl och att Kastholms första egna produkt var för Bo-Ex.
Internationellt genombrott
"Deres eksklusive møbeldesign kan i dag ses på Louvre i Paris og på MoMA i New York samt i 120 lufthavne verden over" skriver Bo Bedre
Det internationella genombrottet kom via Möbelmässan i Fredricia 1965 då den tyska producenten Alfred Kill fick upp ögonen för dem. Året därpå (1966) visade de upp en hel serie möbler för både kontor och hem i Köln och fick därefter många designuppdrag. De samarbetade bland annat med danska Ivan Schlechter.
Karmstolar modell Bo-591, kallad skulpturstolen,
Karmstolar av Preben Fabricius och Jörgen Kastholm för BoEx (1964) | Läderbanden på ryggstödet ger stolen det lilla extra. Är svag för den här typen av formgivning. Stålrör och svart skinn var inne när jag växte upp och de här medformade benen checkar i många boxar hos mig, även om bekvämligheten inte är på topp. Foto: Auktionsverket
Stol, Scimitar chair
Preben Fabricius och Jörgen Kastholm i samarbete med Ivan Schlechter Denmark (1962). Foto: Everclassics
Fåtöljen grasshopper
FK87 av Preben Fabricius och Jörgen Kastholm | (1965) Lange productions. Foto: Incollect
Fåtöljer modell Bo-561
Fåtöljer med stålstomme i ljusbrunt läder och lösa plymåer av Preben Fabricius och Jörgen Kastholm för BoEx (1960-70)| foto: Bukowskis
Soffa, tre-sits modell Bo-563
Soffa i ljusbrunt skinn med lösa plymåer av Preben Fabricius och Jörgen Kastholm för BoEx (1960-70) | Foto: Bukowskis
Kastrup Flygplats
När jag med vuxna ögon återser Fabricius & Kastholms bekanta möbler inser jag hur mycket man registrerar som barn. Att jag redan som liten tyckte om detta. Soffan i bild tar mig till Kastrup flygplats, mamma i kort Jackie Kennedy klänning, pappa i beige chinos och min syster i sittvagn. Jag känner doften och registrerar sofforna som är i barnets ögonhöjd, klädda i tyg med de karaktäristiska sextiotalsbenen. Det kan förstås vara att minnet spelar ett spratt, men kärleken till stål och läder när det ser ut så här, är sann. Det är en genuin ögonblickskänsla.
Soffbord i glas och stål
Soffbord av Preben Fabricius och Jörgen Kastholm för BoEx (1960-70)| Foto: Auktionsverket
Kontorsstolen Tulipanstolen - the tulip chair FK 6725
Den här stolen av Preben Fabricius och Jörgen Kastholm för Walter Knoll (1960-tal) | Stolen blev känd när Meryl Streep hade den som kontorsstol i filmen The Devil Wears Prada. Stolen producerades ursprungligen av Alfred Kill. Foto: 20th Century Fox
Sköjterstolen - Skater chair, JK 710
Den här är formgiven av Jørgen Kastholm (1965) . Mycket av Fabricius & Kastholms designskatt produceras av Lange productions
Linje