Danska klassiker: Koppel x 3
Under våren hyllar danska Georg Jensen formgivaren Henning Koppel med kollektionen "Koppel 100". Koppel är kanske mest känd för kannan med namnet den gravida ankan. Den som är intresserad av dansk arkitektur har säkert hört efternamnet Koppel i andra sammanhang. Arkitektparet Eva och Nils Koppel har blandannat ritat Langeliniepavillonen i Köpenhamn.
Henning Koppel (1918-1981)
Henning var en dansk mångfacetterad formgivare. Han utbildade sig ursprungligen som bildhuggare på kunstakademiet och försörjde sig bitvis som illustratör. Under andra världskriget flydde han, som många andra judar, tillsammans med familjen till Sverige. Det sägs att några av hans ting köptes av Svenskt Tenn och det var i Stockholm han träffade Anders Hostrup-Pedersen som var vd för Georg Jensen.
Från 1945 var anställd hos Georg Jensen som silverformgivare. Hans formgivning kännetecknas av en enkel och perfekt form oavsett om han ritade det maffiga fiskfatet i silver eller stålbestick. Även om han är mest känd för sitt arbete hos Georg Jensen har han ritat petroleumslampen »Petronella« för Louis Poulsen (som finns i mitt föräldrahem) samt bestick, klockor, porslin, textilier, frimärken och möbler
På den översta bilden syns många exempel på hans formgivning. I samband med firandet av hans 100 årsdag har Georg Jensen lanserat en ny kollektion vaser från hans skisser.
Svanen och den gravida ankan
Henning Koppels HK kande formgavs ursprungligen 1952 i silver och är enligt mig helt fulländad i sitt uttryck. Sedan 2008 finns den även i stål. Silverkannan finns i flera varianter. Den här i silver kallas svanen (1052) (om jag inte missminner mig), nummer 978 som vann guldmedalj i en Triennal och så finns det en knubbigare (992) som kallas "den gravide and". Foto: Georg Jensen. Henning Koppels kollektion för Georg Jensen
Silverfiskfatet
"At gøre en ting praktisk og funktionalistisk er ikke så svært. Men at gøre det smukt, så folk siger: Av for fanden, hvor er det smukt! – det er dér, problemet ligger" och tyckte inte att man skulle använda fatet till torsk "Alt skal efter min mening først og fremmest være smukt. Jeg er dødtræt af alt det funktionalisme-sludder. Hvis de har lyst til at spise torsk, kan de sikkert finde et andet sted at lægge den"
Georg Jensens silversmedja hade en tradition att tillverka stora fat. Henning Koppel ville ge sitt bidrag. efter 14 år som anställd släpade han en dag (1953) en 65 cm lång lermodell upp på kontoret till direktör Anders Hostrup-Pedersen. Enligt Berlingske tidende hade fattat en form och en styrka man tidigare inte sett maken till och det beslutades att man skulle transformera det till silver. Det visade sig nästan omöjligt även för den mest tränade silversmeden. Man var nära att ge upp eftersom lockets båge inte ville bli helt rätt.
”Lykkeligvis kom underværkfører Aage Madsen forbi, og han kunne med sit skarpe øje se, hvad det var kunstneren havde villet udtrykke. »Han tager låget af fadet, og med et par præcise slag flader han buen ud. Pludselig har låget og hele fadet fået karakter.«
Foto: Aage Strüwing
Eva Koppel (1916-2006) och Nils Koppel (1914-2009)
Arkitektparet Eva och Nils Koppel är kanske mest kända för att ha ritat Langeliniepavillonen som uppfördes 1958 efter en tävling fyra år tidigare. Det blev också deras stora genombrott och byggnaden är kulturminnesmärkt sedan 2006. En av dansk formgivnings stora ikonlampor, Koglen / Artichoke av Poul Henningsen skapades för platsen och hänger kvar där än.
Koppels arkitektur är helt klart inspirerad av Bauhaus-rörelsen. Stram, men aldrig tråkig tycker jag, vilket man också kan se i byggnader som Danmarks Tekniske Höjskole,Panum instituttetoch HC Örsted instituttet som alla bär parets signatur. Deras eget hus i Gentofte (1946) och brodern Hennings hus i Birkerød (även det 1946) är också kulturmärkta.
Paret möttes på Den Polytekniske Läreanstalten och sökte båda in på Klints Kunstakademiets Arkitektskole 1935 (-1941). De gifte sig året därpå och arbetade sedan i Alvar Aaltos studio i två omgångar, bland annat under andra världskriget. 1946 startade de egen designstudio i det egna hemmet som sedan kom att bli en av de större i Köpenhamn under sin tid.
Linje