Børge Mogensen
Jakten efter perfektion kan vara på både gott och ont. Det är Børge Mogensen ett exempel på. I boken Et fuldt møbleret liv skriver sonen Thomas Mogensen att möblerna blev perfekta medan människan Børge raserades.
På Kunsthåndværkerskolen träffade han sin själsfrände Hans J Wegner och en livslång vänskap inleddes. Tillsammans sökte de in på professor Kaare Klints Kunstakademiets Arkitektskole och blev på så vis också en del av den berömda danska möbelhistorien. Mogensen skapade över 100 möbler under sitt 58 åriga liv.
"En soffa behöver inte likna vattenfyllda skinkor. Varför proppa ihop en liten lägenhet med tunga och opraktiska möbler, när man kan investera i skåp och bord, som är både lätta och så smart gjorda att de rymmer mer och kan användas i olika sammanhang" - Børge Mogensen
Børge Mogensen (1914-1972)
föddes i Aalborg på Jylland. Det finns en medveten enkelhet i hans möbler, starkt influerad av den amerikanska Shaker-rörelsen. Mogensen trodde på blygsamma men robusta möbler som skulle uppmuntra det informella livet. Efter avklarade studier (1936-42) blev han 1942-50 konstnärlig ledare på FDM. Företaget var en slags dansk föregångare till IKEA med ambitioner att skapa funktionella möbler till den breda massan.
Det som odödliggjort de danska klassikerna från den här tiden är inte bara sköna former och vackra material. Det Kaare Klint lärde ut var att utgå från funktion och de perfekta måtten. Till skillnad från Klint, som vurmade för bearbetning av historiska möbeltyper, betonade Mogensen anpassningen till en modern produktion och till de opretentiösa möblemang som blev så viktig del av formgivningen under 1950-talet.
Mogensen ägnade en enorm tid åt att studera alltings mått, från bestick till skjortor i enlighet med Klints lära. Han undersökte hur många av varje objekt den genomsnittliga personen ägde och det blev en besatthet. Med kunskapen skapade han egna standardmått, exempelvis hur bred och djup en optimal låda eller hylla ska vara. Med detta som utgångspunkt utvecklade han tillsammans med Grethe Meyer Boligens Byggeskabe (1954-59) och som han sedan förädlade i möbelserien Øresund (1955-67) för Karl Andersson & Söner i Sverige.
Från 1950 är han sin egen och gör möbler för bland annat danska Fritz Hansen och Fredericia møbler. Hans mest kända möbler är Tremmesofaen (1945), Jagtstolen (1950) och Den spanske stol (1958), alla tre för Fredericia Stolefabrik A/S. För Fredericia utvecklade han också en serie lädermöbler, bland annat en soffa, Sofa 2209. En sådan i Valnöt och oxläder har jag vuxit upp i.
Foto: Överst från Børge Mogensens hem i Gentofte från reportaget ”På spåret af Børges sjæl” i BoBedre med fotografier av Mads Mogensen
Vandra i Arkitektmosen
1958 bygger Mogensen sitt eget hus på Soløsevej i Gentofte norr om København. Området kallas ibland Arkitektmosen. Runt sjön Hundesømosen bor förutom Mogensen även vännen Hans J Wegner, Niels Koppel, Ebbe Clemmensen och Finn Juhl. Ett stenkast därifrån på Strandvejen 413 bodde Arne Jacobsen. Vandra i Arkitektmosen
Läs mer om Børge Mogensen
- Fredericia möblers fina katalog till minnet av Mogensens 100 års jubileum
- Boken Et fuldt möbleret liv är omskriven i den här artikeln
- Ett fantastiskt reportage i Bobedre med bilder från hans hus på Soløsevej
Huntsman Chair, 1950
Huntsman Chair formgav Børge Mogensen för Köpenhamns Snedkerlaugs temautställning 1950 om möbler till en jaktstuga. Den kom aldrig i produktion då, men lanserades 2018 som BM1106 av Carl Hansen & Son med modellnumret BM1106. På bilden syns också bordet i serien.
Folkestolen, 1947
Tremmesofaen, 1945
Tremmesofaen (spokeback sofa), model 1789 av Børge Mogensen (1945) är en av hans mest kända soffor där gaveln kan fällas ned. Den kom till när han och vännen Hans J Wegner inredde en trerummare till Snedkerlaugets Møbeludstilling. Soffan kombinerar en klassisk tvåsits-soffa med drag av både engelsk daybed eller en fransk chaiselong. Den var lite väl modern för efterkrigstidens smak och kom först i produktion 1963. Foto: Fredericia
Øresund, 1955
Skåpserien Øresund av Børge Mogensen för Karl Andersson och Söner (1955) fanns i produktion till och med år 2019. Med Boligens Byggeskabe introducerade han idén med att bygga hyllor och förvaring som en del av rummet snarare än att placera dem i utrymmet. Ideerna utvecklade han senare i Öresundsserien. Han ansåg att hyllförvaring antingen skulle vara permantent eller arkitektoniska snarare än något som monterades på en vägg. I sitt eget hem byggde han in hyllor. Foto: Karl Andersson och söner
Shakerbordet, 1964
Shakerbordet, model 6286 av Børge Mogensen är ett exempel på Mogensens fascination för den amerikanska shakerrörelsen visar sig kanske mest i Erritsøserien. Bordet är anspråkslöst men är ändå Mogensens mest exklusiva bord. Den tillverkas av den bästa och mest täta eken och lyfter fram det enkla och det vackra i det naturliga träet. Foto: Fredericia
Den spanske stol, 1958
Den Spanske stol (the spanish chair), model 2226 av Børge Mogensen. Det robusta intrycket med en massiv träram i kombination med sadelläder blev karaktäristiskt för Mogensen. Inspirationen till stolen kom från en resa med familjen till Andalusien. Foto: modestfurniture.com
Skalstolen, 1949
Skalstolen (Shellchair) model 9004 av Børge Mogensen för Fredericia (1949). Det finns många fina stolar som inte längre nytillverkas. En av mina favoriter är den här loungestolen. Foto: Jacksons.se
*I boken Et fuldt møbleret liv skriver sonen om faderns alkoholism på ett kärleksfullt vis. Det var tomheten efter att ha ritat något perfekt som drev fadern i djupet inte pressen från producenterna eller kraven från branschen:
"…møblerne perfekte, mens Børge selv altid forfejlede målet. Perfektionismen flåede livet ud af kroppen på ham og åd ham med hud og hår. Så råt må det siges, for så råt er det".
Detalj av the Huntsmans chair som är min favorit av Mogensens produktion
Linje