/ Auktioner /

Samling med kvinnligt konstnärskap på auktion

Som kvinna känns det extra viktigt att lyfta fram bortglömd historia. Jag har valt ut mina favoriter i den samling av 100 konstverk av  både svenska och internationella kvinnliga konstnärer som går under klubban den 8 oktober. Fantastiska verk från mitten av 1800-talet till sena 1900-talet har glömts bort bara för att konstnären varit en kvinna. Nu kan historia skrivas om. Häng med

När fruntimmersavdelningen öppnade hösten 1864 på Konstakademien blev det för första gången möjligt för kvinnor att som ordinarie elever genomgå en fullständig konstutbildning. Konstakademien blev den första av de kungliga konstakademierna i världen med att erbjuda konstutbildning även för kvinnor. Hilma af Klint, Julia Beck och Karin Bergöö Larsson är några av konstnärerna som utbildades vid fruntimmersavdelningen. Fram tills 1925 utbildades män och kvinnor separat på konstakademien. Bland annat fick kvinnorna studera manliga nakenmodeller klädda i kalsong. 

(null)     
1. Julia Beck Matinée d'Août (1853-1935) är en av auktionens toppnummer. Beck är en av de svenska impressionister som uppmärksammats under de senaste åren. Hon bosatte sig 1889 i Vaucresson utanför Paris. Livet ut skulle Julia Beck måla sina atmosfäriska impressionistiska landskap och 1934 tilldelades hos den franska Hederslegionen. 
(null)

2. Julia Beck sommardag på Gränsö i   Västerviks skärgård. foto:  Uppsala auktionskammare 

(null)
3. Märta Rudbeck (1882-1933) deltog i den första utställningen på Konstakademien som Föreningen Svenska konstnärinnor arrangerade 1911. Hon var en skicklig porträttmålare och driven att skapa blomsterstilleben och uppmärksammades i utställningar utomlands. Foto:  Uppsala auktionskammare
(null)
4. Märta Rudbeck. Gladiolus Foto:  Uppsala auktionskammare

(null)

5. Vera Nilsson  ( 1888-1979) var den enda kvinnan på "Falangen" på Liljevalchs år 1922. "Falangen" bestod av 17 svenska konstnärer.  Vera Nilsson utmärkte sig genom sin expressionistiska penselföring med kraftfulla drag och intensiva palett. Utbildningen fick hon genom först Tekniska skolan i Stockholm, därefter Konsthögskolan Valand i Göteborg och slutligen på Académie de la Palatte i Paris. Som första svenska kvinna under 1900-talet blev Vera Nilsson invald i Konstakademin och får anses vara en våra kvinnliga pionjärer inom den modernistiska konströrelsen. Foto:  Uppsala auktionskammare

(null)
6. Gerda Wallander (1860-1926) Året var 1879 och konsten var mitt i en spännande brytningstid där friluftsmåleriet vann nya anhängare. Fem år senare reser Gerda själv till Paris. Snart ansluter sig den unga begåvade svenskan till "pariserpojkarna", det avantgarde av svenska målare som 1885 bildar Opponenterna och gör rent hus med Konstakademin. Hon tar starkt intryck av den tongivande franske friluftsmålaren Jules Bastien-Lepage.  År 1886 gifter hon sig med konstnären Alf Wallander, men hon ger inte upp sin eget konstnärskap utan fortsätter måla oförtrutet. Gerda blev snart långt djärvare än männen i den svenska konstnärskolonin i Frankrike. Hennes teknik ligger närmre de stora franska impressionisterna som Monet och Pissarro
Foto: Uppsala auktionskammare
(null)
7. Gertrud Klein (1895-1980) Smålandsfödda Gertrud Klein kom att studera för Birger Simonsson och Carl Ryd vid Valands målarskola i Göteborg. Därefter bar det av till Académie de la Grande Chaumière i Paris känd för elever som Amedeo Modigliani, Alberto Giacometti.  Foto:  Uppsala auktionskammare

(null)
8. Tora Vega Holmström (1880-1967) var en av de ledande modernisterna i Sverige omkring år 1910-1930. Hennes alster kännetecknas av en ofta kraftfull kolorit, färger hon lärde sig att använde efter konststudier i Österrike för Adolf Hölzel. När hon återvände till födelseorten Åkarp i Skåne fann hon istället en stor förebild i konstnären Axel Törneman, och kände även stor beundran för Münter och Kandinsky i Tyskland. Både abstrakta motiv såväl som landskap och porträtt förekommer i Tora Vega Holmströms bildvärld. Foto:  Uppsala auktionskammare
(null)
9. Fanny Hjelm 1861-1940. Jägare med hund på blomsteräng | Under 1880-talet hade friluftsmåleriet, där konstnären målade ute i det fria - "en plein air" - istället för i ateljén blivit stilbildande. Det var särskilt ljuset och atmosfären som blev de stilbildande elementen, och inte minst iakttagelsen av verkligheten, som här. De snabba, tunna penseldragen i form av lutande grässtrån ur grönskan visar en tydlig influens av japanska träsnitt.
Foto: Uppsala auktionskammare