/ Hos oss i stan /

Edvin Öhrströms egyptiska ljusstake

(null)
Ljusstakarna har varit en vattendelare i vårt hem. Herr J har aldrig tyckt om dem, medan de stått högt upp på min önskelista. Gissa om jag blev förvånad när jag kom hem en dag och fick se de egyptiskinspirerade ljusstakarna på sekretären. 

Med åren tillsammans har vi fått en mer utpräglad "vi-smak". Våra respektive olika stilideal har smält samman mer och mer. Vi tycker inte lika i detaljerna, utan dividerar ofta saker fram och tillbaka. När vi båda gillar något slår vi för det mesta till. Däremot är vi ofta överens om helheten. Där kompletterar vi snarare varandra. Hur det ska kännas hemma och att det måste finnas en balans mellan antikt och modernt är något vi båda värnar. Vid några tillfällen har vi totalt polariserade uppfattningar. Där möter Storasystern, som är van vid att bestämma i syskonskaran, ensambarnet, som tycker det är självklart att vara centrum av uppmärksamheten. Vi har aldrig kunnat kompromissa i de lägena utan måste alltid hitta en tredje väg som båda tycker är bättre än den egna ursprungliga. Den starka integriteten och självständigheten är något som vi båda har. Det är ett fundament i vårt äktenskap. Vi blir bättre tillsammans. Jag ser ljusstakarna som ett uttryck för stor kärlek. De kommer också lagom till min födelsedag som är om en vecka.

Edvin Öhrström (1906-1994) som formgivit ljusstakarna var en svensk skulptör och glas- och bildkonstnär.  För de flesta stockholmare är han mest känd för Glasobelisken även kallad Pinnen på Sergels torg. Den heter varken det ena eller andra utan det lite mer svårmemorerade "Kristall, vertikal accent i glas och stål" och invigdes 1974. 

(null)

Den egyptiskonspirerade ljusstaken i tenn ritade Öhrström fyrtio år före obelisken år 1928, när han var 22 år. Huvudet är som ett stiliserat falkhuvud och det är därför troligt att figuren föreställer Horus, en av de främsta gudarna i den egyptiska mytologin. Från början skulle formen vara ett handtag till en handspegel, men formen blev också en ljusstake av Estrid Ericson. 

Egyptiskinspirerad ljusstake i tenn
Egyptiskinspirerad handspegel i tenn
(null)
Det är intressant att se hur ett konstnärsskap utvecklats genom att studera föremål från början och slutet på en konstnärskarriär. Ett mod fanns från början. Jag tycker också att det finns likheter i formen. De tillsynes vertikala pinnarna inrymmer båda fler dimensioner. Ljusstaken är mer assymetrisk än man ser vid första anblicken. Fötterna står lite snett, axel och armpartierna är också skulpturala. Jag har alltid tyckt att de ser ut som en tenn-avgjutning av ett mångtusenårigt gravfynd. Kanske en keramikskulptur inlindad i trasor och balsamerad. Formen är som en berättelse. Jag kan inte sluta titta på dem. 

Foto: Anncha, stiligahem
ljusstakar / tenn