/ Inspiration: stiliga hem /

Alfred Grenander at Jacksons

(null)
Han är Skövdegossen som utformade 70 u-bahnstationer i Berlin och representerade Tyskland på bland annat världsutställningen Louisiana Purchase Exposition 1904 i Saint Louis, Missouri, USA. Genom ett samarbete med Galerie Ulrich Fiedler visas nu möbeldesign av Alfred Grenander på Jackson design, Sibyllegatan. Utställningen pågår fram till 24 december 2019.

> Jackson design 
 
Summary in English below. 

(null)
Interiör av Alfred Grenander. Faksimil av katalog från början av 1900-talet hos Jackson design. Foto: stiligahem
  (null)
Detalj från möblerna Alfred Grenander skapade för Louisiana Purchase Exposition 1904 i Saint Louis, Missouri, USA. Foto: stiligahem
(null)
Samma soffa avbildad nedan i en katalog från tidiga 1900-talet hos Jackson design. Foto: stiligahem
(null)

Namnet Alfred Grenander har helt gått mig förbi, trots att tiden runt 1870-1920 är lite av mitt specialintresse. När jag minglar vid invigningen av utställningen i Jacksons showroom och butik slås jag av tanken jag verkligen missat något. Framför mig ser jag elegant formgivning med ljuvliga proportioner och "attention to details". Det gäller såväl i möblerna från hans eget sommarställe i Falsterbo till de mer exklusiva inredningarna för världsutställningen. 

Grenander var sannerligen en man som hade förmågan att balansera på den modernistiska sidan av art noveau, även i sina jugendarbeten.  Och även om inspirationen från Hoffmann och Mackintosh är tydliga har han ett eget och mycket elegant uttryck. Efter en stund minns jag ändå svagt att jag sett en utställning på Arkdes där man lyfte fram just stationerna skapade av en Berlin-svensk i utställningen " Berlin över och under jorden" som visades 2007. Jag tyckte om dem. 
(null)
Alfred Grenander ritade bland annat Bahnhof Zoo. Foto:  u-bahn-archiv.de
(null)
Ett av mina favoritföremål är det modernistiska slagbordet från 1906 som flirtar med svensk allmoge. Så vackert. Foto: Jackson design

(null)
Den här lampan i brons och med sidenskärm från 1906 är fascinerande. Jag brukar vanligtvis inte vara särskilt förtjust i just lamporna från den här tiden, men den här faller jag för

Utställningen på Jackson design lägger fokus på en litet urval av Grenanders möbeldesign från tidiga 1900-talet, närmare bestämt åren 1904-1909. Paul Jackson berättar för mig att han fick möjligheten att köpa möblerna från Grenanders sommarställe "Villa Tångvallen" i Falsterbo av släktingar till Grenander. Jag tycker att Grenanders storhet kommer till sin rätt i de tillsynes enkla möblerna. Som arkitekt är proportionerna de helt rätta och det finns små detaljer som ger honom en egen point of view. 
(null)
Även stolarna i Gripsholmsmodell har fått en modernistisk touch. 

Huset i Falsterbo byggdes 1906-07 i en tidstypisk mer brittiskinfluerad arts and crafts stil. Huset putsades rosa och fick bourgogne-färgat tegel. Vitmålade ljusa möbler placerades mot väggar i gult, blått och grönt, berättar Adam Jackson för mig. Det var ett modigt hem.
(null)
Bordet från Falsterbohuset visar på ett hem där man vågade färg. Bordet är tungt och stort men svävar tack vare kulfötterna. Foto: Jackson design

Alfred Grenander (1863-1931) var i grunden arkitekt. Efter studier på tekniska högskolan i Charlotteburg  började han rita villor i Tyskland. Under närmare trettio år (från 1902-) var han också chefsarkitekt och formgivare för Berliner Hoch- und Untergrundbahn-Gesellschaften samt moderbolaget Siemens & Halske. Vid sidan av det undervisade han, deltog och arrangerade  utställningar i Berlin. Bland annat introducerade ham Glasgow-formgivaren Charles Rennie Mackintosh, som han sedan inspirerades av. Även Österrikare Josef Hoffmann och tyske Peter Behrens influerade honom. Den senare hade en liknande position vid AEG. Vid  Arts and Crafts Exhibition i Dresden (1906) hade Grenander helt lämnat Art noveau-stilen för en mer modernistisk formgivning byggd på geometriska former. 
(null)
Detalj från sminkbordet som kommer från Falsterbohuset.

Alfred Grenander (1863-1931) was an architect, born in Skövde town but worked from Berlin during most of his career. He started out designing villas. For almost thirty years, starting in 1902 he was the chief architect and designer for the Berliner Hoch- und Untergrundbahn-Gesellschaften (railway and metro) and the parent company Siemens & Halske. In addition to that he served as a teacher, attended and organized exhibitions in Berlin. Among other things he introduced the Glasgow-designer Charles Rennie Mackintosh in Berlin, whom inspired him. The austrian designer Josef Hoffmann and Peter Behrens also influenced his design. The latter had a similar position at AEG. At the Arts and Crafts Exhibition in Dresden (1906) Grenanderhad completely abandoned the art nouveau style for a modernist design based on geometric shapes. 

(null)
Den tillsynes enkla stolen med små vackra detaljer
(null)

(null)
Notera de kulformade fötterna och ryggens handtag på den högryggade stolen i bakgrunden.