/ Arkitekturhistoria / Fornasetti /

Gio Pontis avantgardistiska Casa Lucano

Commedia del arte-scenografi i bostadsform, så beskrivs Casa Lucano. 30 fantastiska föremål från Gio Pontis visionära avantgardeskapelse gick under klubban i förra veckan under den passande rubriken Casa di fantasia - fantasins hus. I projektet samarbetade han bland annat med Piero Fornasetti och Edina Altara och inredningen är utförd av Giordano Chiesa i Milano. 
 
Jag läser just nu Fridas Handbok i inredning och styling, där hon bland annat förklarar tumreglerna bakom att gestalta en boning. Hur man ska tänka kring ljus, form, tyngd och lätthet för att få en bostad att bli ett hem. Det är bra att sätta ord på estetikens byggstenar. Men också att utmana dem. Om man vet hur det ska vara, kan man också bryta mot givna ramar. Allt för att tänja på åskådarens gränser för vad som är fint och ifrågasätta sig själv.  
 
Gio Ponti, idag mest känd för den superlätta, Superleggera-stolen, som trots sitt spinkiga yttre håller att sitta på, är en sådan. Gio Ponti var en av de italienska formgivarna som bröt ny mark på 1950-talet och gjorde Italien till designlandet numero uno. Man kan lära sig mycket om sin egen estetik från dem som medvetet bryter mot reglerna. Att visualisera sitt "inte" och kanske också tänka "varför inte". Casa Lucano innehåller mycket som ger min estetik en verklig utmaning, som Avant Garde ska göra. Det jag tar med mig från bostaden är  hur man kan formge genom att skapa illusioner av stort och litet.
Casa Lucano (1951) | Hel interiör utförd av Giordano Chiesa i Milano bestående av bland annat valnöt-fanerade väggar och lampor av Greco, Milano. Hela klädkammaren går under klubban. Foto: Cambi / Philips
(null)
Arkivbilder | Väggpaneler och möbler i klädkammaren. Foto: Gio Ponti Archives.
Arkivbilder | Vy från vardagsrummet (vänster) och vy från walk-in-closet mot vardagsrummet (höger). Foto: Gio Ponti Archives.
 
Det är två huvudsakliga poänger som Ponti vill förmedla, enligt auktionskatalogen. Det ena är användandet av ytan som ett uttryck för teatral mångsidighet och det andra, användandet av ytor för att skapa illusioner. Det är invånarna som ska bestämma rummets funktion, snarare än att en befintlig funktionell struktur bestämmer hur människan ska anpassa sig, menar Ponti. I Gio Pontis vision för Casa di Fantasia är hemmet en teaterscen där de boende är i huvudrollen, "free to roam without a plot, and to recite in an unprescribed and ulitimately non-programmatic space".  Modiga uppdragsgivare gav Ponti fria händer att förvandla en vanlig lägenhet till en fantasi utan gränser, fylld av optiska illusioner, med ytor och volymer som löses upp och slås samman. Som en dröm eller en mardröm. 
Casa Lucano (1951) | Gio Ponti  Illuminated "positivo negativo" wall cabinet med skulpturer föreställande torn och drottningstaty i rosewood fanér. Foto: Cambi /Philips 
Casa Lucano (1951) | Två stolar av Gio Ponti och Piero Fornasetti, litografiskt överförd print på valnöt och med sidensits. Foto: Cambi / Philips 
Casa Lucano (1951) | Matbord av Gio Ponti i burr-valnötsfanér utförd av Giordano Ciesa. Foto: Cambi / Philips
Casa Lucano (1951) | Byrå av Gio Ponti och Edina Altara. Foto: Cambi /Philips
 
Ponti och Fornasetti gjorde flera inredningar tillsammans. Utöver Casa Lucano; Casa Cremaschi, Casa Ceccato, Casa Licitra, Casino San Remo och butiken Dulciora i Milano. 
 
> Bläddra i Cambi och Philips katalog 
Auktionen Cambi och Philips

Edina Altara / Fornasetti / gio ponti