Ännu ”Ett hem” i Lärkstan

Lärkstan, de fyra kvarter med lärknamn på Östermalm, hör till mina absoluta favoritkvarter i Stockholm. Ägarna till boutique hotellet Ett Hem i området, familjen Mix, bor också ett stenkast från hotellet. Nu visas hemmet upp i Architectural Digest. Precis som med hotellet är det Ilse Crawford, Studio Ilse, som står för inredningen.
Huset är samtida med vår lägenhet och jag är alltid extra intresserad av att studera hur man löst inredningen. Precis som med Ett hem
har Ilse och Kirsten James (lead designer) hämtat inspiration från förra sekelskiftet och kombinerat det modernt tidlöst. När man läser artikeln förstår man att det intresset finns hos familjen Mix. De inreder bland annat med antikviteter
som tidigare ägts av familjen Johansson, som byggde huset i början av 1909-talet, "that Jeanette stealthily tracks down because ’they belong to the house’". Ja, det är väldigt inspirerande. Tipstack
Seventeendoors.
Vardagsrummet är fyllt av stora växter, precis som man gärna gjorde under 1900-talets början. Här syns Florian Schulz tak till golvlampa Arc och rottingstolar ritade av Arne Jacobsen.


I huset finns det särskilt många möbler av Hans J Wegner, som här Bamsestolen PP 19, och pallen. Om du vill veta mer om honom så kan du läsa mitt inlägg om Hans J Wegner här
Skåpet i mässing är ritat av Studio Ilse.

Väggarna i arbetsrummet är målat i Farrow & Ball "hardwick white", ullfåtöljerna är Franco Albini för Cassina och skrivbordet av St-Paul Home. På spisen står sådana kandelabrar jag själv har.

Original ekpanel

Teak och rottingskåp av Hans Wegner

I hallen Luigi Caccia Dominioni för Azucena pendants.

Taklampan är från Lindsey Adelman och bänken från Soane.


Den fina taklampan från Woka passar så bra in i tidsandan. Den runda spegeln och badkaret i den vackra Calcatta oro marmorn är ritade av Studio Ilse. Det lilla bordet är ritat av Carl Auböck och handdukshängaren från Volevatch.

Den galet snygga köksön i Calcatta Oro marmor, antik krona och kökshylla av Piet Hein Eek
The decor of things old, new, custom-made, and recycled ("Beauty has many faces," Crawford sagely observes) includes a scrap-wood Piet Hein Eek cabinet that makes a rugged foil for the fancy-pants chandelier—which now incorporates mono-point lighting that illuminates the island for food preparation and washing up.

Gästbad med mörka paneler och grön kalkstenshandfat känns som en flirt med 1900-talets början och nu. Tapeten av Marthe Armitage


Le Corbusier rottingstolar är drömmen. Här tillsammans mef bord och bänk av Axel Vervoordt.

Huset ritades av arkitekten Isak Gustaf Clason för samlarna Elin och Bengt Johansson. Det stod färdigt år 1916.
Photo: Magnus Mårdning via Architectural Digest / Styling: Jacob Hertzell
Det här var något av det snyggaste jag sett! Inget stereotypt varken Svenskt Tenn eller avskalat minimalistiskt grått-vitt beige med gröna växter, utan fri-tänkande när det är som bäst. Ilse vet vad hon gör. Det blir på något sätt alltid rätt när hon är hjärnan bakom. Och - hon förnyar sig, det ser inte alltid likadant ut.
Tack för inspiration.
Bästa
Annika