/ Allmänt /

Älskade glas

Nu längtar jag till augusti. Då får jag nämligen se utställningen "The glass I like" som Karin Sköldberg grundare och vd för Trendgruppen PR står bakom i egen regi. Hon är glasentusiast och glassamlare med ursprung i det småländska glasriket. Det är det egna intresset som gör att hon vill fram sina egna nutida glasfavoriter. Jag lovordar hennes initiativ, på alla sätt och vis.
 
Med utställningen "The glass I like", som pågår i samband med Summer Design Week den 20-24 augusti, visar Karin ett personligt urval av nutida svensktillverkat glas i den egna utställningslokalen Spacethirtysix. Hon vill väcka engagemang och intresse för det svenska glaset. Inte bara för det gedigna hantverkets skull, utan för att det är en självklar del av hemmets inredning. Utställningen innehåller bland annat objekt av Anna Kraitz, Carina Seth Andersson, Carl Cyrén, Jenny Nordberg, Lena Bergström, Markus Emilsson, Tillie Burden.

The Glass I like, Spacethirtysix, Wallingatan 36 mellan 20-24 augusti.
Foto: Den översta bilden föreställer Cube av Carina Seth Andersson
 
Jag har ett utkast till ett inlägg om svenskt glas i bloggen, men jag har ännu inte publicerat det. Jag har bott flera år i glasriket Småland, blåst glas, besökt hytta och fascineras av materialets möjligheter. Flytande sand, finns det något mer faschinerande? På auktionsfronten trånar jag efter föremål av Eva Englund, Vicke Lindstrand, Edvin Öhrström, Ingeborg Lundin, Simon Gate och Edward Hald, med flera kanske jag ska tillägga. Listan kan göras hur lång som helst. På 1700-talet fanns det ett hundratal glasbruk i Småland. Idag är de blott tio. 

Det fanns ett självförtroende i det svenska glaset runt förra sekelskiftet. Jag slås alltid av det när jag bläddrar i auktionskataloger. Men någonstans tog glasbruk fel riktning och konstglaset tappade styrfart. En massproduktion av målat glas ledde till att formgivningen hamnade på andra plats. Det finns förstås de som håller fanan högt, men jag erkänner att jag saknar och har själv många gånger önskat att vi skulle kunna väcka engagemang och intresse för glaset som konstform. Blåsa lite självförtroende i bruken. Att någon med mod och tro vågade satsa. Det borde ju ligga i tiden med hantverk. Därför blir jag så glad över Karins intiativ. Heja heja dig!
 
"Min stora önskan och målet med utställningen är att lyfta det svensktillverkade glaset till en bredare målgrupp. Jag vill förmedla att värdet i ett vackert glasobjekt inte bara ligger i form och funktion utan även i själva hantverket, som har en lång tradition i svensk designhistoria. Under senare år har glaset kommit i skymundan för andra material som keramik eller trä, men jag önskar att alla ska få upp ögonen för allt det fantastiska glas som tillverkas i Sverige innan det är för sent. Idag har glasbruken svårt att nå fram till konsumenten och om ingen förändring sker finns det snart inga glasbruk kvar", säger Karin Sköldberg.

På bilden syns Karin med vasen Padam av Anna Kraitz för Målerås glasbruk
 
Det finns förstås undantag bland glasbruken. Den stora vasen "Dagg" av Carina Seth Andersson är en av Svenskt Tenns storsäljare. Den tillverkas på familjeägda Skrufs Glasbruk och dess särskilda form visar på glasmästarnas enorma precisionsförmåga i att bedöma rätt glasmassa och rätt temperatur vid blåsning. "Skruf har både kunnat nyanställa personal och öppna en ny brännugn. Så i och med "Dagg" har Svenskt Tenn gjort en kulturgärning för en konstindustri i spillror", säger Carina Seth Andersson i Svenskt Tenn Magasin. I dess fotspår har skruf fått fler storsäljare, exempelvis Pallo. Foto: Emma Shevtzoff 







Skrufs Glasbruk / glas
#1 / / Emma T:

Noterar genast i almanackan! Tack för fint tips.

Svar: Varsågod
Så kul att du också gillar glas. Glad midsommar
Stiligahem