/ Allmänt /

Älskade glas

Nu längtar jag till augusti. Då får jag nämligen se utställningen "The glass I like" som Karin Sköldberg grundare och vd för Trendgruppen PR står bakom i egen regi. Hon är glasentusiast och glassamlare med ursprung i det småländska glasriket. Det är det egna intresset som gör att hon vill fram sina egna nutida glasfavoriter. Jag lovordar hennes initiativ, på alla sätt och vis.
 
Med utställningen "The glass I like", som pågår i samband med Summer Design Week den 20-24 augusti, visar Karin ett personligt urval av nutida svensktillverkat glas i den egna utställningslokalen Spacethirtysix. Hon vill väcka engagemang och intresse för det svenska glaset. Inte bara för det gedigna hantverkets skull, utan för att det är en självklar del av hemmets inredning. Utställningen innehåller bland annat objekt av Anna Kraitz, Carina Seth Andersson, Carl Cyrén, Jenny Nordberg, Lena Bergström, Markus Emilsson, Tillie Burden.

The Glass I like, Spacethirtysix, Wallingatan 36 mellan 20-24 augusti.
Foto: Den översta bilden föreställer Cube av Carina Seth Andersson
 
Jag har ett utkast till ett inlägg om svenskt glas i bloggen, men jag har ännu inte publicerat det. Jag har bott flera år i glasriket Småland, blåst glas, besökt hytta och fascineras av materialets möjligheter. Flytande sand, finns det något mer faschinerande? På auktionsfronten trånar jag efter föremål av Eva Englund, Vicke Lindstrand, Edvin Öhrström, Ingeborg Lundin, Simon Gate och Edward Hald, med flera kanske jag ska tillägga. Listan kan göras hur lång som helst. På 1700-talet fanns det ett hundratal glasbruk i Småland. Idag är de blott tio. 

Det fanns ett självförtroende i det svenska glaset runt förra sekelskiftet. Jag slås alltid av det när jag bläddrar i auktionskataloger. Men någonstans tog glasbruk fel riktning och konstglaset tappade styrfart. En massproduktion av målat glas ledde till att formgivningen hamnade på andra plats. Det finns förstås de som håller fanan högt, men jag erkänner att jag saknar och har själv många gånger önskat att vi skulle kunna väcka engagemang och intresse för glaset som konstform. Blåsa lite självförtroende i bruken. Att någon med mod och tro vågade satsa. Det borde ju ligga i tiden med hantverk. Därför blir jag så glad över Karins intiativ. Heja heja dig!
 
"Min stora önskan och målet med utställningen är att lyfta det svensktillverkade glaset till en bredare målgrupp. Jag vill förmedla att värdet i ett vackert glasobjekt inte bara ligger i form och funktion utan även i själva hantverket, som har en lång tradition i svensk designhistoria. Under senare år har glaset kommit i skymundan för andra material som keramik eller trä, men jag önskar att alla ska få upp ögonen för allt det fantastiska glas som tillverkas i Sverige innan det är för sent. Idag har glasbruken svårt att nå fram till konsumenten och om ingen förändring sker finns det snart inga glasbruk kvar", säger Karin Sköldberg.

På bilden syns Karin med vasen Padam av Anna Kraitz för Målerås glasbruk
 
Det finns förstås undantag bland glasbruken. Den stora vasen "Dagg" av Carina Seth Andersson är en av Svenskt Tenns storsäljare. Den tillverkas på familjeägda Skrufs Glasbruk och dess särskilda form visar på glasmästarnas enorma precisionsförmåga i att bedöma rätt glasmassa och rätt temperatur vid blåsning. "Skruf har både kunnat nyanställa personal och öppna en ny brännugn. Så i och med "Dagg" har Svenskt Tenn gjort en kulturgärning för en konstindustri i spillror", säger Carina Seth Andersson i Svenskt Tenn Magasin. I dess fotspår har skruf fått fler storsäljare, exempelvis Pallo. Foto: Emma Shevtzoff 







/ Allmänt /

Önskelistan i juni

(null)

Drömmarna och önskelistan kretsar kring uteliv, trädgård och kök. Här är min lista

(null)
1. Mortel. Ibland kan jag drabbas av någon märklig slags snålhet. Jag vet inte hur länge jag funderat på en mortel, men aldrig kommit mig för att köpa en. Helst vill jag ha en riktig tung kluns och det är kanske svaret. Foto: Morbergs mortel,  Cervera
(null)
2. Daisy slides. Jag älskar Marc Jacobs parfym Daisy. Och då menar jag både doften och den lite kitschiga flaskan. Jag är svag för lite galna detaljer och dessa plastiga sandaler är precis vad som skulle passa mig när jag är i furuparadiset. Foto:  Marc Jacobs 
(null)
3. Eldstad Weber. Vi har inte frusit i maj, men vanliga svenska sommarkvällar kan det ju bli lite kallt. Då skulle jag vilja ha den här - som tyvärr utgått ur sortimentet hos Weber. Morr. Foto: John Wall
(null)

4. Saftmaja. Hjärtat i huset på landet är köket, på alla sätt och vis. Jag är här mer och glädjs åt att kunna pyssla på kvällarna utan att störa en sovande junior. Med en potentiell rekordskörd av äpplen och bär behövs förädlingsattiraljer, som en saftkokare. Foto: John Wall
(null)
5. Bestick. Jag är uppvuxen med sagor på danska, eventyr. Jag blir alltid lite extra nostalgisk när jag ser motiv från den världen, som de här dessertbesticken med motiv från H C Andersens värld. Foto: Gense
(null)
6. Drop it hooks. Kanske är det för att jag längtar efter regnet som mina ögon dras till dessa regndroppande krokar, och så behöver vi krokar att hänga grejer på. Foto: Normann Copenhagen 
(null)

7. Bamboo bird, Aqua/teal. Mitt nästa tankeprojekt på landet är makens arbetsrum/ gästrummet. Just nu lutar det åt hissgardiner i det här vackra tyget från GP & J Baker. Foto: GP & J Baker. 
(null)

8. Kanna. Rustik enkelhet och fint avvägd dekor på serien "Natural canvas texture". Den här mjölkkannan skulle vara fin hos mig. Foto: Denby pottery
(null)

9. Lusthus. Instagram svämmar över av växthusdrömmare. Själv drömmer jag om ett lusthus där jag dricker Darjeeling och äter den här favoritkakan. Foto:  Chelsea Summerhouses

10. Blomsteralfabet -affisch. (Överst)  En av mina vänner på instagram gjorde ett blomsteralfabet där varje bokstav representeras av en växt med samma begynnelsebokstav. Jag följde Annelies blomsterpill med stor förtjusning och resultatet i form av en affisch är nu på väg till mig. Foto: Annelies Blomster & bakverk 



/ Inspiration: stiliga hem /

Designer: Betsy Brown

(null)
Jag rensar bland gamla magasin och river ut inspirationsbilder som jag samlar i mappar. Den här gången leder en bild på de moderna klismosinspirerade stolarna Anziano chairs för Donghia mig till  en artikel med inredaren Betsy Brown  Det är bara så himla härligt att se hem med saker jag inte ser överallt. Njut.

Översta bilden: Betsy Browns eget hus i Birmingham, Alabama. Ett fint vinterrum tycker jag och längtar till vi får vår glasveranda. Foto: Peter Vitale
(null)
Mahognybyråer och grafiska verk som detta lockar alltid mina ögon. Foto: Miller Mobley
(null)
Allt igenom snyggt om du frågar mig. Mattan, stolen, konsten, lampan. Foto: Peter Vitale
(null)
Djurhorn på väggarna är inte politiskt korrekt i dessa tider då man helst ska vara vegan, men jag tycker om det här. Det är fint med fyra fåtöljer i ett socialt utrymme, istället för soffa. Foto: William Abranowicz
(null)
Pallen med hovbeklädda ben är bara så himla rolig. Jag älskar när det finns detaljer som skaver lite i ögat. Foto: Jean Allsopp
(null)
Karamell, beige, grått och nästan svart är interiörfärger jag gillar. Bertoia barstolar och ottoman och fåtölj från Christian Liagre Foto: Jean Allsopp
(null)
Med inspiration från antika Klismosstolar har Donghia skapat Anziano chair som är stapelbara. Det är bara något med det skulpturella uttrycket som gör dem oemotståndliga. Foto: Peter Vitale

Läs om Klismosstolens historia på Stiligahem
(null)
Har precis köpt två pallar som jag har placerat vid fotänden på landet och funderar på vilket tyg de ska kläs om i. Nu har jag äntligen något att lägga överkastet på. Foto: William Abranowicz