/ Inspiration: stiliga hem /

Herrgård från 1600-talet

(null)
Om det blir något ytterligare hus i livet så ligger en sån här herrgårdslänga ganska bra till. Jönssons på Jönsarbo låter nästan lite för bra för att vara sant. Det blir bara bättre och bättre när man får se inredningen och färgsättningen som är alldeles 1700-tals ljuvlig.

Mangårdsbyggnaden från 1690 är på 485 kvadratmeter fördelat på 12 rum och 8 eldstäder. Författaren Gustaf af Geijerstam föddes på Jönsarbo, och i hans roman "Erik Grane" från år 1885 beskrivs Jönsarbo herrgård och dess bruksmiljö på följande sätt:
 "Herrgården låg på en backe med gröna sluttningar nedåt ån och trädgården. Huvudfasaden vände sig bred och vit med dubbla rader av fönster och en stor frontespis mot den sandade gården. Men bakom den stora byggnaden var en brant, lång backe, som sluttade rätt ner mot ån. Mitt för byggnaden hade ån grenat ut sig. Det såg nästan ut som en liten sjö. Vid slutet av den smala spången över ån syntes röda byggnader och sotiga tak, och därifrån hördes dag och natt det enformiga dunkandet av en stor stångjärnshammare."
(null)
Foto: Bukowskis 

(null)
(null)
(null)
(null)
Den pistagegröna färgen tillsammans med lax-terracotta är bara så vackert ihop. Hallgolvet är av kalksten. 
(null)                 
Sovrumsdröm i blått med en vacker gul kakelugn
(null)

(null)
Gula väggar med grå detaljer
(null)
Ett underbart sovrum. Tycker mycket om den blommiga tapeten.
(null)
Observera den fina tallrikshyllan
(null)
Salongen med Bellmanstolar och ett slagbord
(null)
Ytterligare ett bedårande rum

(null)
Klassisk symmetrisk planlösning där man kommer in i mitten av huset och med salar och salonger med parkvy och sovrummen mot huvudentrén. 

Följ med på en 3D rundvandring 

Foto: Stad och land fastighetsmäklare








/ Arkitektur /

Arkitektur: Den moderna badhytten

Jag associerar genast det här moderna sommarhuset till klassiska semestersilhuetter fastän det är i betong. Visst ser det ut som badhytter på en strand i Skåne eller fiskebodar på rad på västkusten med sina oregelbundna sadeltak.  Och det är säkert meningen. Genom att bryta upp fasaden i mindre delar känns också den stora moderna betongklossen mindre ut än de 140 kvadratmetrarna. Smart arkitektur tycker jag och bra jobbat av Tham & Videgård som är arkitektfirman bakom Villa Lagnö i Stockholms skärgård. Huset byggdes 2012 och uppmärksammades som "House of the year 2013" av World Architecture News och Design World.
 
Enligt Sköna hem, som tipsade mig om inlägget, ligger huset ute till försäljning via Sjönära, men jag lyckades inte hitta huset där, så kanske får jag återkomma med länkar.
Så fint att man fortsatt med formen i uterummet mellan huskropparna. Det binds ihop på ett fint sätt. Foto: Åke E:son Lindman
Det stora rummet består av två huskroppar. Foto: Åke E:son Lindman
Den grå betongen smälter fint in i naturen. Stora vackra glasade partier infattade i trä ger huset värme. Foto: Åke E:son Lindman
En uppvärmd pool, i lä får man hoppas. Foto: Louise Franzén, Sjönära fastighetsmäklare
Varje rum känns separerat trots den ganska öppna planlösningen. Foto: Louise Franzén, Sjönära fastighetsmäklare. Collage: Stiligahem
 Foto: Louise Franzén, Sjönära fastighetsmäklare. Collage: Stiligahem.se
 
 
Planritningen visar hur de fem huskropparna är planerade. Överst är planskissen, mitten sjöfasaden och den nedersta baksidan. Jag antar att den fristående byggnaden är ett attefallshus/friggebod som länkats samman genom ett glastak och på så sätt gjort det möjligt att få ut 140 kvadratmeter. Huset har tre sovhytter, kök, bad och vardagsrum i den större kroppen samt dusch, bastu och gästrum/matsal i byggnaden till vänster.
  
/ Nu och då /

Då och nu: Royal Copenhagen Blomst


Royal Copenhagen är himla duktiga på att ta tillvara på sin historia och modernisera klassikerna. Den vackra klassiska Musselmalet (Blue Fluted), blev i händerna på Karen Kjældgård-Larsen år 2000 till servisen Mega och nu släpptes Blomst som är ritad av konstnären Wouter Dolk. Inspirationen är hämtad från Blå Blomst som är ett av Royal Copenhagens tidigaste mönster. Både den och Musselmalet har funnits med sedan verksamheten öppnade år 1775, för 240 år sedan. Vad kan du om Den Kongelige Porcelænsfabrik och den nya serien Blomst? Häng med.
 
Collage: Stiligahem.se
 
Blomst - Wouter Dolk (2018)
Det välkända mönstret nummer 2 av Blå blomst, på engelska Blue Flower, ritades 1779 har varit utgångspunkten för den holländska konstnären Wouter Dolk när han skapade den nya serien Blomst. Arbetet med att ta fram serien har tagit mer än fem år och konstnären har gjort fina avvägningar mellan tradition och modernitet, eller som konstnären själv beskriver den "Ett samspel mellan form och dekoration".   Blå Blomst fanns också med från fabrikens begynnelse.
 
Foto: Pressbild "Blomst" publicerad med tillstånd från Royal Copenhagen
  (null)

Så blev Den Kongelige Porcelainsfabrik Royal Copenhagen
Det var keramikern och apotekaren  F.H. Müller som starkt inspirerad av tyska Meissen såg till att Danmark fick sin första porslinsfabrik år 1775. Meissen (1710) var förövrigt den första Europeiska fabriken som tillverkade porslin. Redan från början var Kong Christian 7 engagerad och aktieägare i det som hette Dansk Porcelins Fabrik. Det var först när fabriken hamnade i ekonomiska bekymmer 1779 som den danske kungen och kanske främst änkedrottningen tog över och det blev Den kongelige Porcelainsfabrik. Det var i samband med det som märkningen med de tre vågorna kom till efter änkedrottning Juliane Maries förslag.
 
Vågorna symboliserar Danmarks tre vattenvägar; Öresund, Stora Bält och Lilla Bält. Från början producerade man porslin med dekor i blått eller rött, bruksporslin såväl som fint vitt porslin.1985 fusionerade "det kongelige" med Holmegaard (glas) och två år senare med den andra stora danska keramikfabriken Bing & Grøndahl och blev Royal Copenhagen
 
Den danska kungafamiljen har sedan starten varit stor kund och fabrikens egen pr-byrå genom att både köpa för eget bruk och för att ge bort som present till prominenta gäster. Den flottaste presenten gjorde fabriken världsberömd. Flora Danica  beställdes av Frederik VI, då kronprins, som en gåva till kejsarinnan Katarina II av Ryssland. Den första delen gjordes 1788 och den sista 1803. Den bestod då av sammanlagt 1802 delar med flerfärgade handmålade motiv hämtade från kopparsticken ur boken Flora Danica. Katharina levde längre när servisen var klar och därför finns stora delar av utsprungsservisen i Christian 7s Palae i Köpenhamn.
 
 
Collage: Stiligahem.se
 
Musselmalet: Den Kgl. Porcelainsfabriks äldsta mönster är det musselmalede, kopierat efter Meissens Muschelrand, som i sin tur är kopierad från Kina. Mussel betyder just det, mussla och kanske är det den blå akvarelliga känslan i det handmålade för tankarna till blåmusslor, men det är en spekulation.
 
På 1880-talet fick Musselmaletservisen sitt nuvarande utseende, genom fabrikens konstnärlige ledare och förnyare Arnold Krog, i tre varianter; rifflet , halvblonde, dvs halvspets, och helblonde, med hålad spetskant. På engelska heter servisen "Fluted" och finns i plain, half lace och full lace. Mussel Mega ritades av Kjældgård-Larsen (2000) och Elements som finns i flera olika färger ritades av Louise Campbell (2013).