/ Inspiration: stil- och designikoner /

Danska klassiker: Gertrud Vasegaard

Foto: via Blueberrymodern
 
”Hon skapade ett mycket unikt och självständigt keramiskt uttryck och hon hade modet och styrkan att förflytta sitt element i en ny riktning. Hon var pionjär och banade väg för en ny era inom keramiken”, Dansk Design Kanon om Gertrud Vasegaard

 

I min serie om danska guldålderns formgivare har turen kommit till keramikern och stilbildaren Gertrud Vasegaard. Hon hade onekligen ett eget uttryck, präglat av både Kaare Klints skola och den modernistiska konströrelsens influenser från utomeuropeisk konst. Än i dag inspirerar hon unga danska keramiker med sina former och dekorelement. En av dem är min morbror Peter som var keramiker på Bornholm. Även hemma hos min mamma är Gertrud Vasegaard ständigt närvarande i de vackra Gemina tallrikarna för Royal Copenhagen.

 

Gertrud Vasegaard Rode, född Hjorth (1913-2007)

Som tredje generationen i den bornholmske krukmakarsläkten Hjorth var lera naturligt. Hennes farfar var den legendariske Lauritz Hjorth som 1859 öppnade Hjorths Terracottafabrik i Rönne, som sedan drevs av hennes far och farbror. 

Efter studier på Kunsthåndværkerskolen (1930-32) och hos keramikerna Christian Poulsen och Arne Bang på Holmegaard Glas samt i Axel Salto och Bode Willumsens studio öppnade hon tillsammans med storasystern Lisbeth Munch-Petersen verkstad i Gudhjem på Bornholm år 1933. Mellan 1936-48 hade hon egen studio. 1945 började hon arbeta för Bing & Grøndahl där hon träffar den konstnärlige ledaren Aksel Rode. Tillsammans bidrar de till ett stilskifte i dansk keramik. Tiden var mogen för förnyelse av stengods, som på den här tiden dominerades av matta och tunga glasyrer. De nya glasyrerna var blankare och mindre täckande så att både materialet och färgerna lyftes fram. 1958 öppnar hon tillsammans med Aksel Rode och dottern Myre Vasegaard, från det tidigare äktenskapet med konstnären Sigurd Vasegaard en studio på Frederiksberg i Köpenhamn.  Rode lämnar studion efter ett år. Samarbetet med dottern blir mycket framgångsrikt och hon rönte också stor uppmärksamhet internationellt. Hennes verk finns representerade i betydande samlingar över hela Europa och USA.

Ser du den lilla mörka fläcken på glasyren? Den kommer från järnpartiklar i leran. Porslinsfabrikerna brukade dra ut dessa med en magnet eftersom en järnfläck innebar att godset degraderades till andra sortering. Vasegaard tyckte att de naturliga järnfläckarna gav liv i tingen, och visst gör det det. Det här är också ett exempel på den tunna glasyren som blev banbrytande. Foto: Via Kunstindustrimuseet, Holstebro
Enkla upprepande mönster är gertrud vasegaards signum. Det skapar en slags rytm som ibland nästan lurar ögat att tro att det har en annan form. Foto: Invaluable

I gränslandet mellan arkitektur och konsthantverk

Vasegaard var en del av den funktionalistiska och hantverksintresserade generation som gick i skola hos Kaare Klint. Hon umgicks däremot i konstnärskretsarna och följde utvecklingen av den abstrakta konsten som växte fram. Precis som många andra modernistiska konstnärer; Axel Salto, COBRA-konstnärerna och systern Lisbeth i Danmark samt Alberto Giacometti, Paul Klee och Picasso internationellt intresserade hon sig också för utom europeisk konst. Inspirationen kom från Afrika, Orienten och Oceanien. Vasegaard införlivar allt detta till sitt helt unika uttryck. Exempelvis är hennes enkla zigzagmönster, inristningar eller flätdekor inspirerade av peruanskt konsthantverk. 

Teservis (testel på danska) i porslin, åtta delar av Gertrud Vasegaard för Bing & Gröndahl 1956 | Den här teservisen är en av hennes mest kända och starkt inspirerad av kinesiskt porslin., vilket inte minst syns i kopparna utan hank och att setet innehåller en teburk. Kannorna är däremot influerade av europeisk formgivning. Fastän delarna är olika hänger de ihop. Den här servisen är en av de 108 danska mästerverk inom alla kulturområden som valts ut till Dansk Kulturkanon som mästerverk. Foto: Lauritz.com 
 
 För Royal Copenhagen gör hon tre framgångsrika porslinsserviser mellan 1961-1975. Den underdekorerade ”Capella”, den stämpeldekorerade ”Gemma” samt den blådekorerade ”Gemina” som syns på bilden. Foto: Jammerantik
 
Läs mer om Gertrud Vasegaard
 
 
Läs flera inlägg i serien danska klassiker

 

 
 
Gertrud Vasegaard / danska klassiker / keramik