/ Allmänt /

DLX och tankar om detaljhandeln

De som jobbar flexibelt och verkligen förstår kunden kommer att överleva den digitala revolutionen. Det är jag säker på. Mina egna konsumtionsvanor har förändrats de senaste åren. Vi handlar matvaror via mathem, får veckohandlingen planerad av Linas och däremellan blir det hämtmat via Foodora. Så vad är det då som driver mig till en vanlig affär? Service och urval! Glädjen över att kunna välja min egen tomat.

Förvånansvärt få matbutiker har justerat sitt koncept efter den nya tiden. Kanske för att det ändrade beteenden mest är ett storstadsfenomen. Framtidens butik behöver anpassas efter det nya sättet att handla. Jag tror på en ny typ av saluhall och flera grönsaksbutiker. Varför jobbar inte de stora kedjorna med recept, placerar varor som funkar ihop tillsammans och presenterar recepttips vid entrén? Varför kan man inte onlinehandla i butiken. Den personliga servicen i kombination med att man kan välja sin tomat eller gurka är den enda fördelen med en vanlig matbutik. 

Vad har en bild på Sibyllans tehandel med det här att göra? Jo historien handlar om två butiker med samma målgrupp, en vinnare och en förlorare. Jag ville nämligen ge en bit av Stockholm i present till mina vänner i Växjö, för att de arrangerade och fixade med årets tjejhelg. Jag hade noterat att Sibyllan tagit fram en ny serie teburkar och tyckte att det kunde vara något oväntat men ändå Stockholmskt att köpa te och vackra teburkar. Förpackningsnördar som vi alla är. Två hekto te och en fin burk till vardera av tjejerna, det blir bra. "Om du köper fyra hekto te får du en burk", svarade expediten. Till saken hör att burken rymmer 2 hekto. "Jag vill köpa två burkar som present och fylla dem med te, svarade jag i hopp om att expediten skulle förstå att jag inte ville ha överflödeshekton. "Så gör vi inte här. Om du köper åtta hekto te får du två burkar". "Jag har inget emot att betala för burkarna, jag vill bara inte ha åtta hekto te", svarade jag. Det var som att prata med en vägg. Det blev inga teburkar. Istället gick jag till Svenskt Tenn och köpte smågrejer till alla fyra tjejerna. "Vill du ha dem inslagna, frågade expediten?" Det räcker med ett snöre och en etikett sa jag. "Vi har jättefina kartonger som jag tycker att du ska ha", sa expediten och började slå in småsakerna i fyra likadana kartonger, med etikett och vackert snöre. "här är en penna om du vill märka dem". Det blev förstås jättefint och kändes väldigt lyxigt. En helt annan upplevelse. Vad lär jag mig av detta. Den här tepåsen på bilden är den sista jag köper från Sibyllan. I fortsättningen gör jag mig besväret att inhandla mitt favoritte från Perchs i Köpenhamn, via deras onlineshop. Där är de glada över att jag köper en burk som jag skyltar med för vänner när de kommer hit och där får man en karamell när man handlar i butiken. Flexibilitet. DLX! Det Lilla eXtra. 

Jag handlar gärna i butiker som har DLX, där man medvetet satsar på personer som är bra på service. Kicks tillexempel har service i lyxklass, fast de riktar sig till medelsvenssonsegmentet. En vinnare. Det som skiljer dem åt är ett enda ord. Välkommen. Hej och välkommen. Genast blir jag på gott humör. I våras när jag funderade en del på framtiden hade jag ett tag tankar på att skapa ett showroom. Jag funderade en hel del på hur ett framtidens showroom skulle se ut och hur man kan skapa lönsamhet. I mina fantasier blev det en marknadsplats för en ständig ström av nyheter, en slags modern argentur där olika varumärken kunde lansera sina produkter och sedan finnas kvar i stallet. En plats för saker som man inte ser överallt och kopplat till en webbshop på svenska utan lager. En plats att hämta inspiration och att kunna klämma och känna på nyheter. Att beställa på svenska och få levererat från hela världen. Jag tror på idén, men jag tror inte att det är rätt läge i mitt liv för något sådant, när min man driver ett starkt växande bolag och vi har ett barn med särskilda behov. Och så  landade jag tillslut ett drömjobb ändå. Men tankarna om framtidens detaljhandel den har jag. 

Hur tänker du kring framtidens sätt att konsumera? Vilka tror du är vinnare och förlorare i detaljhandeln?

Här är mina 5 tips till detaljhandeln

1. Personalen är din tillgång. Den personliga servicen är den enda faktor som skiljer nätbutiken från den analoga.

2.  Det unika är det exklusiva. Hur kan du sticka ut? Vad i ditt sortiment kan man inte kopiera? Välj det.

3. Tillgänglighet och flexibilitet är nyckeln. Se till att vara tillgänglig i olika kanaler - analogt och digitalt och visa hur saker kan användas. Gör det lätt.

4. Sundhet en hygienfaktor. Att ha ett miljö och jämställdhetsperspektiv är en hygienfaktor. tala om på vilket sätt ni tänker på miljö, pris och jämställdhet.

5. Få mig att komma tillbaka. Vad är detaljen som gör att kunden vill komma tillbaka. Utbudet räcker inte. 

#1 / / Anonym:

Du är som Ove med blombuketterna 😂

Svar: Ja, det kanske jag är, om jag förstår dig rätt. Trevlig kväll
Stiligahem

#2 / / Karin :

Intressant inlägg igen som gör att jag måste reflektera och fundera! Jag vet i alla fall att jag tänker så här: Antingen handlar jag ingenting eller väldigt prisvärt typ på Lidl eller också väldigt exklusivt/eklektiskt både vad gäller mat och prylar. Segmentet mitt emellan bryr jag mig inte så mycket om. För ekologisk mat/bra service/bra kvalité är jag beredd att betala annars konsumerar jag ett minimum eller låter bli.

Svar: Jag är nog också åt ditt håll. blir mer och mer polariserad i mina inköp. Och gör mer medvetna val. Handlar aldrig en festtopp från någon budgetkedja, utan oftare hela ensembles när jag väl handlar exempelvis kläder. Eller avstår. Tack för ditt perspektiv. Det fick mig att tänka vidare.
Stiligahem

#3 / / Margareta Widell:

Kan säga att bemötandet i en butik har blivit a och o för mig, det betyder att de butiker jag går till blir färre och färre. Ofta funderar jag över om ägaren verkligen har förstått hur viktig personalen är....vill också bli sedd när jag kommer in i butiken och kanske tillfrågad om jag behöver hjälp. Handlar man rakt över disk är det ju en lite annan sits.
Var häromveckan inne i Lammhults möbelbutik på Järntorget i Göteborg, var enda kund inne just då, gick fram till kassan med de plastpåsar till min Vipptunna som jag tagit själv. De två expediterna hade mycket att göra några meter från mig, så till slut fick jag påkalla deras uppmärksamhet. Går aldrig dit in igen. Köper påsarna på nätet.

Svar: Jag känner så igen mig i din beskrivning. Tyvärr. Vilken dålig service du upplevde. Att inte personalen förstår vem som betalar deras lön. Kanske tyckte de inte att påsar var tillräckligt viktigt. Att de inte förstår att påsar en dag betyder ny soffa en annan. Om de sköter sig. Idag hade jag en så där bra upplevelse på Ströms i Stockholm.
Trevlig helg
Anncharlotte
Stiligahem