Stilikoner: Konstnärsfamiljen Masreliez

I antiksammanhang stöter man då och då på namnet Masreliez, uttalas Márreljé. Det är framförallt tre namn; Bildhuggaren Jacques Adrien (1717-1806) och hans två söner; Louis (1748-1810) som var målare och inredningsarkitekt samt den yngre sonen Jean Baptiste som blev ornamentsbildhuggare liksom sin far (1753-1801). De tre hade ett nära samarbete och var betydande maktfaktor för inredningen under 1700-talet. Här är en kort introduktion
 
Bilden ovan är på en av de berömda Sullastolarna från Gustav III:s paviljong ritade av Louis Masreliez och utförda av bland annat brodern Jean Baptiste Masreliez. Bilden är tagen i Kronprinsessan Victoria och Prins Daniels hem i det intilliggande Haga Slott. Foto: Klas Sjöberg/Hovstaterna 
 
Den magnifika Altaruppsatsen i Gustavi Domkyrka i Göteborg är skulpterad av Jacques Adrien Masreliez 1752. Foto: Orgelanders
 
Jacques Adrien Masreliez: 1717-1806
Jacques Adrien anses vara Sveriges främste rokokodekoratör. Han flyttade från Frankrike till Sverige för att ta hand om inredningsarbetena på Stockholms slott och blev kvar. Bland annat var han lärare i ornamentering vid konstakademien där han bland annat undervisade Tobias Sergel. På 1760-talet närmade han sig den gustavianska stilen genom sitt nära samarbete med sönerna. 
 
Masreliez ritning för fondvägg med soffa till stora salen i Gustav III:s Paviljong. Foto: Nationalmuseum
 
Louis Masreliez: 1748-1810
Louis var en talangfull målare och inredningsarkitekt som kom med sin far till Sverige 1753. Han är mest känd för inredningen i Gustav III:s paviljong. Han utbildade sig dels i Sverige men också i Bologna och Paris, där han sedan bodde under flera år. Han återvände till Sverige 1782 då han blev ledamot i Konstakademien. Året därpå blev han professor i historiemåleri vid Akademien och blev senare både rektor och direktör. Förutom Gustav III:s paviljong i Hagaparken har han gjort inredning till Arvfurstens Palats och Tullgarns slott, samt de gustavianska salongerna i Sjöfartshuset.
 
Masreliezrummen är tre rum i fil på Salviigränd 1-3 i Gamla stan, Stockholm. Rummen i det dåvarande Hotel Östergötland, senare Rosengrens källare inreddes åt en handelsman år 1791 av Louis Masreliez och har bevarats eftersom de ett så superbt exempel på gustaviansk 1700-tals miljö. 
 
Konsolbord med de typiskt kraftiga festongerna av Jean Baptiste Masreliez. Foto: Auctionet
 
Jean Baptiste Masreliez: 1753-1801
Först gjorde man utsmyckningar utskurna i trä, men så kom man på att det var smidigare med pastellage för utsmyckningar på speglar, konsollbord och stolar. Och till Sverige kom det ornamenterade pastellaget med Jean Baptiste Masreliez, efter flera studieresor till Paris. Konsollbord är lite av hans signum. Även om de sällan signeras så känner man igen Jean Baptistes verk på hantverksskickligheten och kvaliteten samt i de kraftfulla festongerna (bågformat slingrande blom och bladverk) Det är helt enkelt höggustavianskt när det är som bäst. Hans verk finns på både Kungliga slottet och Tullgarns slott och ofta i samarbete med stolmakaren Erik Öhrmark. Det är Öhrmark/Masreliez som utfört de berömda Sullastolarna (se översta bilden) till Gustav III:s paviljong efter brodern Louis ritningar.   

 

Vill du veta mer om konstnärsfamiljen Masreliez? 
Håll utkik efter Göran Alms bok "Franskt blev svenskt: den franska konstnärsfamiljen Masreliez i Sverige under 1700-talet" för Signum förlag i Lund 1991. 

Rokoko / gustavianskt