/ Antikviteter /

Inspiration: Inred a la chinoise

Under rokokoperioden vurmade hela Europa för kineserier, det vill säga en kinainspirerad stil. De Ostindiska kompanierna förde med sig mängder av nya varor från bland annat Kina och intresset för det främmande landet i öster med så mycket nytt och spännande växte sig allt starkare. Vi fick nya vanor, som exempelvis att dricka te- och kaffe, vilket i sin tur innebar en omåttlig efterfrågan på både kannor, gräddsnipor och sockerskålar. Porslin från Kina importerades också, eftersom man i Europa inte kunde framställa porslin, utan bara målad fajans. En av dem som inspirerades av kina var Kung Gustav Adolf. Han gjorde inte bara en liten kinesinspirerad paviljong, utan byggde ett helt slott, Kina Slott i den populära stilen. Tur är väl det. Slottet blev en fin födelsedagspresent till Drottning Lovisa Ulrika år 1753. Sedan dess har de asiatiska kulturerna påverkat vårt sätt att inreda i perioder.
 
Här har jag samlat inspiration för den som vill bygga ett eget rum "a la chinoise". 
1. Förebilden: Inredningen i Kina slott är en av de främsta exemplen på europeisk rokokoinredning med kineserier och är en av anledningarna till att Drottningholms slott finns med på UNESCOS Världsarvslista. Varje gång jag besöker Kina slott blir jag lika betagen i färgerna och färgsättningen, de infällda lackpanelerna och den såkallade Confidencen, matsalsbyggnaden där bordet kommer upp ur golvet. Själv drömmer jag om ett rum med gröna väggar och cerisrosa möbler. Foto: Från boken Kina Slott, Votum förlag
2. Armlänsstolar i immiterad bambu . Vid senaste klassiska auktionen såldes ett par armlänsstolar "a la chinoise", i immiterad bambu av ingen mindre än Ephraim Ståhl. Jag föll pladask. De här skulle gärna få flytta in i mitt eget Kineseri vilken dag som helst. Underbara. Foto: Auktionsverket
3. Chokladkopp med fat Qingdynastin, Qianlong (1736-95). Det var inte bara kaffe och tedrickandet som sköt i höjden under 1700-talet. Chokladdrickandet var också a la mode. Den här underbara koppen med dubbelhank och fat skulle passa i min samling. Foto: Bukowskis
4. Fat i famille rose från Qingdynastin, 1700-tal. Famille Rose, famille verte, famille jaune. Orientaliska keramikföremål beskrivs ofta tillhörande antingen den rosa, gröna eller gula familjen. Själv blir jag alldeles rådvill och vet inte vilken färg jag ska välja. Jag har fortfarande inte kommit till skott med en egen samling. Men i mitt rosa-gröna drömrum kan jag åtminstone få plats med föremål i både Rose och Verte och ett fat med pioner står högt på listan.  Foto: Bukowskis
Inspiration 2: Man behöver inte alls inreda antikt, eller ta ett helt rum i anspråk för att få den rätta känslan. Per Öbergs vackra soffbord och Josef Franks pall 647 tillsammans med en vas väldigt vackra pioner ger nästan en känsla av att vara i Kina eller kanske snarare Japan. Foto: Ann-Charlotte Jönsson, stiligahem.se  
5. Perukstockar, Qingdynastin, sent 1800-tal. Idag skulle man kanske inte använda de här som perukstockar utan kanske i stället som lyktor. Foto: Bukowskis
 
Vad är kompaniporslin? 
Ostindiskt- eller kompaniporslin är ett samlingsnamn för den keramik som tillverkades i Kina (och Japan) mellan 1700-talet till början av 1800-talet för den Europeiska marknaden, till skillnad från det porslin som tillverkats för den inhemska marknaden. Det var Europeer som beställde varorna med egna mönster i form av vapensköldar och blomstermotiv och som sedan fraktades till västvärlden med de ostindiska kompaniernas fartyg, bland annat det Svenska Ostindiska Companiet.  
1700-tal / Asien / Ephraim Ståhl / Rokoko / Svenskt Tenn / a la chinoise / orientaliskt / ostindiska kompaniet / porslin