/ Inspiration: stil- och designikoner /

Danska klassiker: Kaare Klint

Skrivbord i massiv cuba mahogny av Kaare Klint för Rud.Rasmussen. Foto: stiligahem.se

Har man en pappa som ritat en av Danmarks mest berömda byggnadsverk, Grundtvigskirken, så kanske man är predestinerad till storverk. Kaare Klint (1888-1954) kallas ofta den danska modernismens fader. Inte bara för sitt eget bidrag, utan för att han undervisade och präglade en hel generation av de främsta danska möbelformgivarna och arkitekterna; Hans J Wegner, Arne Jacobsen, Börge Mogensen, Poul Kjaerholm och Mogens Koch, för att nämna några. Och ja, det finns en koppling till Le Klint-lamporna också.

Homo mensura” det vill säga Protagoras tes ”människan är alltings mått…” var grunden i Kunstakademiets møbelskole som Kaare Klint var med och skapade 1923. 1924 blev han docent och professor vid densamma. Arkitekturundervisningen på den tiden var fokuserad på stilperioder och stilarter, men Kaare Klint bröt radikalt med detta. I motsats till de flesta andra funktionalister inspirerades han heller inte av Bauhausskolan, som ville bort från det traditionella. Istället tog han utgångspunkt ur de klassiska möblerna och förenklade dem, utan att för den skull kompromissa med design eller kvalitet.

Studenterna fick göra praktiska studier av de grundläggande reglerna för arkitektur. Som gyllene snittet, optiska mittpunkten, balans och rytm, kontrast, symmetri och asymmetri. Studenterna ägnade veckor åt uppmätningar av stolar och bord för att därefter utvärdera om måtten passade till människans mått. Inget överflödigt, bara ärliga och rena linjer, de bästa materialen och ett äkta hantverk var grunden i hans filosofi. Möbler var redskap snarare än dekoration, ansåg Klint. 

Vid världsutställningen i Barcelona 1929, stod han för den samlade inredningen i hela den danska paviljongen på Expo 29. Själva paviljongen hade ritats av Thyge Hvass. Kaare Klints betydelse för dansk möbelhistoria kan inte övervärderas, menar Gorm Harkaer som skrivit ett praktverk om Klint.

Här är mina fem Kaare Klint favoriter.

Kaare Klint var bara 26 år gammal när han skapade Faaborgstolen KK96620, (1914). Det är en av hans mest berömda stolar skapad till Faaborg Museum. Den tillverkas fortfarande av Rud Rasmussen som numera ingår i Carl Hansen & Son. Foto: Lauritz.com

 
Safaristolen KK47000 ritades av Kaare Klint år 1933 och är en av de första stolarna som kom i byggsats. Stolen tillverkas av Carl Hansen & Son och fås i både tyg och skinn. Foto: Carl Hansen & Son
Soffan KK 5011 av Kaare Klint  för Rud Rasmussen i svart skinn och mahogny. Foto: Roxy Klassik
Öronlappsfåtöljen KK6212 av Kaare Klint för Rud. Rasmussen var jag bara tvungen att ha med. En sådan står i mitt föräldrahem. Det är pappas stol. Här har han läst tidning, lyssnat på radio, tagit en slummer och läst julklappsrim under hela min uppväxt. Foto: Rud. Rasmussen.
Le Klint: Lampföretaget skapades av Kaare Klints pappa arkitekten Peder Vilhelm Jensen Klint (1853-1930) som också ritade Grundtvigskirken utanför Köpenhamn. Företaget utvecklades av Kaares bror Tage Klint som tog över 1943. Det hela började redan i början av 1900-talet när P.V. Jensen Klint vek sin första plisserade lampskärm för att passa den petroliumlampa han precis ritat. Kaare har ritat flera av Le Klints nuvarande bästsäljare; LK 101 (frugtlygten/the fruitlantern) och LK 306 (Kiplampen/a versatile table and wall lamp) som fanns med vid starten av verksamheten. Det är LK 303 som är avbildad ovan och finns i både mässing och krom. Foto: Le Klint.
 
Mer om Kaare Klint
 
/ Inspiration: stiliga hem /

Det är detaljerna som gör det

Vad är det som gör ett hem mysigt? Jag funderar en hel del på detta när jag surfar på bostadssajter. Det är detaljerna som gör det. Att det finns grönska, en blandning av kalla och varma färger, något som bryter av och ger en kontrast, något i en organisk form och en genomtänkt färgskala. Det här hemmet har mycket av detta.
Hur skulle det här hemmet uppfattas om de ljusblå sängkläderna inte var där. Om man nöjt sig med bara vitt? Eller hur hade det uppfattats om man hade haft ett gult sängöverkast eller ett beige. Är det någon färg som hade varit ännu finare? Och herrbetjänten, hur mycket gör inte den för helhetsupplevelsen. 

Det ser ju väldigt fint ut med kläderna där på hängaren, men frågan är hur praktiskt det är.



Foto: Ekenstam
/ Veckans accessoar /

Tore Strindbergs Crocus

En av mina favoritskulpturer är Tore Strindbergs Crocus, allra finast är den som byst, som den här i gips. Den är så fin från alla sidor och hon är så söt med sina kringlade flätor. Den slår an strängen till drömmen som flicka, en prinsessan Leia. 
 
Till flickan
Hur kort är icke vårens tid,
en crocus-blommas saga lik
på dröm och längtan rik.
Ack, snart den följs av sommars id
och vårens blomster vissna bort
Din första ungdomstid är kort
 
Text av Tore Strindberg på sockeln till skulpturen i stadshusträdgården 
 
Krokus tänker du, var är blomman? Jo i helfigur ser man att hon håller i en krokus. Statyn är uppförd i brons och är placerad i Stockholms stadshus, en inomhus och en i Stadshusträdgården. Statyn finns också i Vasaparken, Göteborg.
 
Krokus är ett av Tore Strindbergs (1882-1968) nyckelverk. Den är utförd i den stiliserade klassicism som gjorde Sverige berömt på 20-talet. Och ja, han var släkt med den andre Strindberg. Tore föddes i Stockholm och var son till Rosalie och "Occa" Johan Oskar, den senare kusin till den store August Strindberg.
 
Fler skulpturer av Tore Strindberg i Stockholm
  • Utsmyckningar till Engelbrektskyrkan i Stockholm,
  • gravmonumentet över Andrée-expeditionsens medlemmar på Norra begravningsplatsen
  • Nationalmuseum och Thielska Galleriet i Stockholm
  • Läs mer om Tore Strindberg




Foto: Ann-Charlotte Jönsson, stiligahem