/ Danska klassiker /

Stilikon: Verner Panton

Det var inte som alla andra. Huset vid mina föräldrars lantställe. Visserligen var husfärgen sådär mjukrosa som bara hus kan vara längs kusten på Sjælland, men dörren var knallila och detaljerna var ettrigt gula. På baksidan ut mot havet stod ett dött träd belyst i fluorescerande orange. Det kunde man se genom den glasade matsalen från vägen. Som förövrigt var målad blå om jag inte missminner mig. I taket över bordet hängde den här: VP Globe. Jag hade aldrig sett något liknande. Hemmet tillhörde Verner Panton. 

Huset är sålt för flera år sedan och har fått en mer "passande" färgsättning för området, men jag glömmer det aldrig. Det utmanade min estetik och min grund. Kunde man göra så? Tyckte jag om det? Var det tilltalande? Hur som helst passade det ihop på något märkligt sätt. Och så kan bara en sann mästare i färg komponera.
Verner Panton (1926-1998) var en dansk formgivare och färgförespråkare. Kanske en av de mest banbrytande, experimentella och nyskapande personligheterna under 1900-talet.  Genombrottet kom 1958 med stolen Konen , som han ritade till föräldrarnas restaurang Komigen på Fyn. Stolen säljs idag via Vitra.
 
Panton experimenterade gärna i nya material, som formstöpt plast. 1967 ritade han sin sannoligt mest berömda stol, S-stolen eller  Pantonstolen , gjuten i ett stycke plast. 1969 kom en av de mest älskade lamporna: Flowerpot . Verner Panton utbildade sig på Det Kongelige Danske Kunstakademi och arbetade en tid för Arne Jacobsen innan han blev sin egen 1955.
 
Panton tänkte ofta i hela inredningar, på miljöer snarare än den enskilda möbeln. En möbel skulle upplevas med sinnena och kroppen. En av hans mest berömda miljöer är Spiegel bar som fortfarande är intakt. 
 
 En av mina favoriter är den såkallade Tivolistolen, Panton one, som ritades till en restaurang i Tivoli. Foto: Montana
Typisk psykedelisk miljö av Verner Panton

"The main purpose of my work is to provoke people into using their imagination. Most people spend their lives living in dreary, grey-beige conformity, mortally afraid of using colours. By experimenting with lighting, colours, textiles and furniture and utilizing the latest technologies, I try to show new ways, to encourage people to use their fantasy imagination and make their surroundings more exciting". 
Spirallamporna i olika varianter. 
 
Foto: Där inget annat anges kommer bilderna från VerPan 

60-tal / 70-tal / Verner Panton / plast