/ Inspiration: stil- och designikoner /

Stilikon: Mies van der Rohe

Foto: Barcelona paviljonen ritad av Mies van der Rohe Javier/ Flickr
 
"Less is more" och "God is in the details" två välkända citat och båda av Ludwig Mies van der Rohe (1886-1969). Han är vid sidan av Walter Gropius utan tvekan en av den moderna arkitekturens förgrundsgestalter och funkisens stora inspiratör. Redan som 20-åring fick han sitt första uppdrag, Riehl House, i sitt hemland Tyskland. Han blev snabbt en känd figur i det avantgardistiska förkrigs-Berlin.
 
Det internationella genombrottet kom med insatserna i den tyska paviljonen under den internationella utställningen i Barcelona 1929, där han ritade byggnaden och ja, du har gissat rätt. Det var här han visade den numera berömda Barcelonastolen. Under några år blev han verksam som chef för Bauhausskolan, men flyttade till USA när det blev oroligt på hemmaplan och skolan stängdes av nazisterna. Och i USA stannade han.
Barcelonaserien som idag säljs via Knoll är några av mina favoriter. Stolarna, pallen, bordet och ottomanen, skulle gärna kunna tänka mig dessa i vitt eller karamellfärgat skinn. Foto: Eirik Johnson
I USA fortsatte han att fascineras av skyskrapor och en av de mest ikoniska byggnaderna är Seagram Building. En av de mest kopierade skyskraporna, men aldrig lika fulländad. Fotocredit
Minimalistisk kombination av glas och stål är annars något av Mies van der Rohes signum. Och the the Farnsworth House måste nog ändå räknas som en av de mest ikoniska byggnaderna. Fotocredit
Den vansinnigt vackra MR stolen ritade han redan 1927. Namnet MR fick den från Bauhaus-kollegan Marcel Breuers, vars stol han inspirerats av. Och formgivningen är minst sagt en blinkning åt äldre tiders gungstol. Foto: Skandium.
 
Mer om Mies van der Rohe
Om du är nyfiken på mer om Mies van der Rohe rekommenderar jag att du klickar in på Mies van der Rohe Society och bläddrar igenom deras fantastiska bilder.
 
Min egen relation består i en lång kärleksrelation till framförallt M20. Den har en sådan vacker form. Stålröret upplevs som ett mjukt, nästan organiskt material, fast det är det motsatta. 
Mies van der Rohe