/ Inspiration: stil- och designikoner /

Märta Måås-Fjetterström + Modemärket Hope

Signaturen MMF är något alldeles speciellt - även utanför Sveriges gränser och särskilt "over there" i USA. Exempelvis lär Stephen Spielberg ha en "Ursula". Förra året på moderna museet i Paris visades utställningen decorum med textilkonstverk av bland annat Märta Måås-Fjetterström (1873-1941).

 

Märta Måås-Fjetterstöm är sannerligen en förgrundsgestalt inom svensk textilkonst. Jag vågar nästan påstå att ingen har betytt så mycket för textil- och mattkonsten under 1900-talet som MMF.  Med stor konstnärlig kraft har hon förnyat ett folkligt textilarv. Nu är Märta Måås-Fjetterströms mönsterflora aktuell igen. Denna gång genom modeföretaget Hope Sthlm

 

I Hopes vår- och sommarkollektion "Swedish Tribe" 2015 har de inspirerats av MMF och mönstret "Svarta Fällen" syns i olika utföranden. Även accessoarerna är inspirerade av mönstret. 

"När jag fick syn på just detta mönster förstod jag potentialen i att skapa en kollektion utifrån dess uttryck och form", säger Ann Ringström kreativ chef och designer på Hope till Habit.se. Till skapandet av kollektionen har Hope fått botanisera i mattdrottningens arkiv i Båstad.

 

Det är inte första gången som modevärlden söker sig till konst och konsthantverk. Även Acne Studios har hittat inspiration i Hilma af Klints målningar och givit dem nytt liv. 

 

Vem var Märta Måås-Fjetterström

Märta Måås-Fjetterström var en synnerligen driftig kvinna. Hon startade sin egen textilverkstad 1919 i Båstad där hon fortsatte att använda gamla tekniker som röllakan och flossa. Hon arbetade med naturmotiv, rika och ytfyllande men stramt stiliserade. Märta Måås-Fjätterströms mönsterprakt finns förstås på Nationalmuseum, men även på Metropolitan Museum of Art i New York, Victoria & Albert Museum i London och Louvren i Paris.


"Hon bygger sitt bildskapande på inhemsk och orientalisk textil tradition kombinerad med en skarp iakttagelse av naturens formspråk. Likt en Carl von Linné studerade hon blommor och blad. Ett och annat djur, en häst eller ett får, följer med in i prakten och rytmiserar trådarnas uttryck. Den åttabladiga stjärnan, rosen, med anor från medeltiden har hon varierat och mästerligt utvecklat till sin", står det på MMFs hemsida. 

Under sin livstid producerade hon över 700 mönster. Under Stockholmsutställningen 1909 uppmärksammades hon för bildväven "Staffan Stalledräng". Men det var som 60-åring hon fick sitt definitiva genombrott med en stor utställning på Liljevalchs år 1934. Den följdes av utställningar på British Museum 1936 och Metropolitan Museum of Art 1939. 

 

Att företaget Märta Måås-Fjetterström lever kvar idag är tack vare Nationalmuseums dåvarande chef Erik Wettergren, Carl Malmsten och Gustaf V, som tillsammans med advokaten Eric Wennerholm säkrade ateljéns fortlevnad efter hennes död. 

 

MMF AB förvaltar även flera hundra mönster av andra konstnärer som Barbro Nilsson, Marianne Richter, Ann-Mari Forsberg, Barbro Sprinchorn och Kaisa Melanton. De senaste åren har de också tagit fram en contemporary collektion där formgivare som CKR, Karin Mamma Andersson och Front gjort mönster. 

 

Ett av mina favoritmönster är Blå plump (1937) 
Blå Bladmattan (1933)

Hästhagen (1923) 
Mönstret Svarta Fällen av MMF
 
Märta Måås-Fjetterström