/ Inspiration: stil- och designikoner /

Stilikon: Vico Magistretti

 
Killar med sprätt i, gillar Magistretti. En av den såkallade italienska designens förgrundsfigurer var Vico Magistretti (1920-2006). Att just italiensk design blev så populärt ansåg han vara "miracoloso", mirakulöst, och berodde enbart på två faktorer: det nära samarbetet mellan arkitekter och producenter. Förutom Magistretti räknas Gio Ponti och Achille Castiglioni bland några av de stora.
Bild ovan: Slalom för Oluce
Född i Milano och utbildad arkitekt inledde Vico Magistretti sin karriär i sin fars arkitekturfirma. Han ägnade de första åren till just hus. I efterkrigstiden var han aktivt engagerad i återuppbyggnaden av Italien och bland hans viktigaste arkitektoniska verk i Milano under denna period kan vi se Torre al Parco (1953-1956), Corso Europa (1955-1957) samt Piazzale Aquilea (1962-1964).
Carimate chair 
Först i slutet på 60-talet blev han formgivare. Då inledde han samarbetet med Cassina, Artemide och Oluce och formgav produkter som är  moderna klassiker. Bland dem "Carimate" chair (1960) och Maralunga sofa (1973) för Cassina; lamporna Eclisse (1967) och Teti (1970) för Artemide samt "Atollo" (1977) med flera för Oluce där han var art director.
Eclisse lamp for Artemide
Teti for Artemide
 
För Cassina formgav han också "Selene" stolen (1966), som, med Verner Pantons Panton Chair och Joe Colombos Universale, tävlade för att bli världens första plaststol. Under 70-talet såg Magistretti sitt arkitekturföretag i allt högre grad backas upp av designarbetet. Och han var mycket produktiv. 
Förutom dessa tre har även ritat mönster för De Padova, Fritz Hansen, Campeggi, Fontana Arte, Fredericia och Kartell. Han undervisade vid Royal College of Arts i London under 20 år. Vill du se mer Magistretti så kan du titta på anslagstavlan Stilikoner på min pinterest.
 Lyndon Lamp for Oluce
 
No excuse for designing ugly things
"I believe that architecture and work is always conditioned by reality. if not, then it is something else, a different work. this means that there is no excuse for designing ugly things. in the sense that since work is always conditioned, but it is born to be conditioned, a hypothetical work seems to me to be something absolutely stupid" - Vico Magistretti
 
Tro mig. Efter Eames och Wegner hysterin tror jag att blickarna kommer att flyttas till de stora italienska klassikerna. Vi kommer att få se mer Magistretti och Castiglioni i inredningsreportagen framöver, när ögat blivit trött på allt naturfärgat. Ja, jag är redan sugen.
 
Här hittar du flera exempel på verk av Vico Magistretti
Vico Magistretti