/ Antikviteter / Veckans accessoar /

Veckans acessoar: Taburett

 En av årets höjdpunkter är när katalogerna till de klassiska auktionerna kommer ut.  Vilken fest för ögat. Jag sitter klistrad framför datorn och bläddrar igenom dem några gånger. Först den webifierade tryckta katalogen och så varje enskilt nummer. Och så blir det både ett och två besök på auktionshusen för att få en glimt av den äkta varan. 
 
Jag älskar kvalitetsauktioner. Det är som att gå på museum där allt är till salu. På en bild kan man lura ögat med stilkopior, men i verkligheten, när man kan detaljstudera hantverksskickligheten kan man inte bli annat än imponerad. Och förstå varför kvalitet och hantverksskicklighet kostar. Men allt är inte dyrt på de klassiska auktionerna. Vissa saker är otroligt prisvärda, så som barockbyråer exempelvis. Och då är det handgjorda grejer med en 3-400 år på nacken. 
Alla kan inte köpa högklassiga rokoko-taburetter som tillhört Drottning Lovisa Ulrika (utrop 100-125 000) och sannolikt stått på Drottningholm eller Svartsjö slott. Men kanske i stället ett par osignerade i rokoko (utrop 25-30000)? Eller varför inte ett par gustavianska signerade av namnkunnige stolmakaren Ephfraim Stål (utrop 15-18 000) eller ett par svarta av Melchior Lundberg (utrop 10-12 000).
 
Men nu till Drottning Lovisa Ulrikas taburetter. För visst är det fantastiskt att man kan köpa historiens vingslag. Jag menar, visst svindlar tanken. Att få sitta på samma stol som hennes man Kung Adolf Fredrik eller kanske till och med hennes pappa Fredrik Wilhelm I av Preussen eller Carl von Linné som hon beskyddade och förstås hennes son, Gustav III. Ja bara genom lite nametropping blir man nyfiken på vem hon var. En kvinna med skinn på näsan och skärpa i skallen. 
 
Och de här taburetterna har en hel del proviniens, alltså stamtavla kan man säga. Så här skriver Auktionsverket om dem:
 
"Med Lovisa Ulrika kom också den moderna rokokon att introduceras på bred front i Sverige, genom slutförandet av Stockholms slott hade hovintendenten Carl Hårleman och överintendenten Carl Gustaf Tessin engagerat franska konstnärer och hantverkare att arbeta med inredningen av den nya kungaborgen. Slottsbyggnadsprojektet blev i många stycken avgörande för framväxten av en ny inhemsk generation konsthantverkare och konstnärer"
 
Foto: Stockholms Auktionsverk och Bukowskis (Klassiska katalogen, hösten 2013) 
 
 
 
 
Auktionsverket / Bukowskis / kungligt / taburett